ZUR135 Metody a techniky výzkumu médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Renáta Sedláková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 10:00–13:30 exP52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Kapacita kurzu je 40 osob. Absolutní přednost mají studenti 5. semestru specializace Mediální studia a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných semestrů této specializace.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu mediální komunikace a s vybranými kvantitativními i kvalitativními výzkumnými technikami, používanými v tomto oboru (dotazníkové šetření, rozhovor, obsahová analýza, etnografické metody, focus groups, textuální analýza apod.). Po stručném úvodu do historie mediálního výzkumu a jeho epistemologických základů provede kurz studenty jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby tématu přes výběr vzorku (včetně problému reprezentativity), operacionalizaci, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků; současně se bude věnovat také problémům a rizikům, s nimiž se výzkumníci nejčastěji setkávají. Součástí výkladu bude i stručný úvod do deskriptivní a inferenční statistiky. V průběhu kurzu budou studenti zpracovávat projekt vlastního empirického výzkumu, kterému bude věnován jeden praktický workshop v polovině semestru a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu – struktura a požadavky
  • 2. Vědecká metoda jako nástroj poznání; specifika a limity sociálních věd v porovnání s přírodními vědami; hlavní výzkumná paradigmata
  • 3. Logika sociálně-vědného výzkumu; účel výzkumu, základní výzkumné strategie; přehled hlavních kvantitativních a kvalitativních výzkumných technik
  • 4. Design empirického výzkumu I.: od výzkumného tématu k hypotézám
  • 5. Design empirického výzkumu II: operacionalizace
  • 6. Výběr vzorku, problematika validity a reliability v mediálním výzkumu
  • 7. Práce s daty: typy proměnných, základy deskriptivní a inferenční statistiky
  • 8. Workshop: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů
  • 9. Survey: použitelnost techniky, omezení; konstrukce dotazníku, typy otázek, rizika zkreslení
  • 10. Obsahová analýza: design, sampling, typy jednotek v obsahové analýze
  • 11. Kvalitativní výzkum I: Kvalitativní analýzy mediálního obsahu
  • 12. Kvalitativní výzkum II: Výzkum publika - focus groups, recepční analýza, etnografické metody
Literatura
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • DAVIES, Máire Messenger a Nick MOSDELL. Practical research methods for media and cultural studies : making people count. Athens: University of Georgia Press, 2006, 202 s. ISBN 082032924X. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
  • A handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002, x, 332. ISBN 0415225884. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
  • GUNTER, Barrie. Media research methods : measuring audiences, reactions and impact. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000, 314 s. ISBN 076195659X. info
  • A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. Edited by Klaus Jensen - Nicholas W. Jankowski. 1st pub. London: Routledge, 1991, xiv, 272. ISBN 0415054052. info
Metody hodnocení
Studenti vypracovávají v průběhu kurzu 3 úkoly: summary vybrané empirické studie; první část vlastního výzkumného projektu (téma, kontext, hypotézy); druhou část projektu (operacionalizace, metodologie). Odevzdání kompletního projektu je potom podmínkou pro účast na zkoušce (která má podobu písemného testu).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Kurz je určen studentům, jejichž závěrečná práce bude empirického charakteru. Přednost mají studenti vyšších ročníků.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.