FSS:ZUR711 Publicistické žánry II - Informace o předmětu
ZUR711 Publicistické žánry II
Fakulta sociálních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Předpoklady
- ZUR708 Publicistické žánry
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KSK)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSK)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PLK)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PSK)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SOK)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SPK)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, C-CV)
- Cíle předmětu
- Kurz navazuje na předmět Publicistické žánry I (ZUR 708). Cílem kurzu je seznámení se současnou praxí a uplatněním publicistických žánrů v tištěných médiích. Je zaměřen především na variabilitu a distribuci žánrů a jejich reflexi.
Student, který kurz absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky jednotlivých žánrů a bude informován o jejich současném vývoji v kontextu české žurnalistiky.
Seznámí se také s pojímáním publicistických žánrů v zahraničí. - Osnova
- 1) Speciální a okrajové publicistické žánry:
- - analýza
- - fejetonové útvary
- - soudnička
- - nekrolog
- - portrét, profil
- - polemika, úvaha
- 2) Praxe publicistických žánrů
- - variabilita a naplnění znaků žánru
- - distribuce žánrů
- 3) Reflexe žánrů
- 4) Publicistické žánry v zahraničí
- Literatura
- PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
- KEEBLE, Richard. Print journalism : a critical introduction. Abingdon [England]: Routledge, 2005, xv, 347. ISBN 0415358817. info
- KEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. New York: Taylor & Francis, 2005, x, 299. ISBN 9780415331142. URL info
- MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
- PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 422 s. ISBN 80-7182-124-1. info
- TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
- VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
- BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
- Výukové metody
- Výuka se uskutečňuje formou hromadných a individuálních konzultací, e-learningu a samostudia. V průběhu semestru studenti zpracovávají pět samostatných písemných úkolů (z toho dva publicistické). Rozsah úkolů je do 20 stran celkem a kontrola a zpětná vazba studentům se uskutečňuje prostřednictvím e-learningu a na konzultacích.
- Metody hodnocení
- K úspěšnému zakončení kurzu je zapotřebí odevzdat pět písemných prací. Každá práce bude hodnocena 50 body. Celkem lze tedy získat 250 bodů. Ke složení zkoušky je zapotřebí získat alespoň 170 bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2009/ZUR711