FSS:SPP121 Kliniky - Informace o předmětu
SPP121 Sociální a uprchlické kliniky
Fakulta sociálních studiípodzim 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Votoupalová (přednášející)
Eva Svobodová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 14:00–15:40 M117
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8 - Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HE) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HS)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-KS) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-MS) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-PL) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-PS) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SO) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SP) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen vybrat vhodný přístup sociální práce k pro práci s migranty, bude schopen identifikovat základní determinanty práce s touto cílovou skupinou a bude schopen své znalosti využít při formulaci řešení konkrétního případu z této oblasti. Cílem předmětu je zvýšit orientaci studentů bakalářského cyklu sociální práce v problematice sociální práce s migranty zejména uprchlíky. Problematika je přednáena v kontextu sociální práce externími lektory z řad akademických pracovníků i odborníků z praxe.
- Osnova
- 1.Lekce Organizace kurzu ( Studijní plán, seznam potřebné literatury, výstupy kurzu; 2 Lekce Uprchlictví v obecném rámci- historie a vývoj, terminologie, nové pojetí uprchlictví. Subjekty zabývající se migrací.; 3 Lekce Uprchlictví a migrace v České republice Počty žadatelů, etnická skladba žadatelů o azyl, specifika jejich chování. Skupiny cizinců na našem území. Perspektivy vývoje.; 4. Lekce Legislativa a azylová procedura- Mezinárodní a vnitrostátní legislativa. Pojmy, definice uprchlíka podle enevské konvence, bezpečná země původu, třetí bezpečná země. Práva a povinnosti adatelů o azyl/ azylantů. Fáze azylové procedury, azylová procedura v kontextu sociální práce.; 5. Lekce Multikulturalismus, kulturní diverzita sociální práce s přísluníky odlišných kulturních skupin, etické přístupy, zásady , konflikty a dilemata .; 6. Lekce Teoretické přístupy k práci s meninami- Aplikovatelnost paradigmat sociální práce na práci s uprchlíky. ;7. Lekce Sociální práce zaměstnanců SUZ Zabezpečení základních a specifických potřeb v azylových zařízeních. Standardní postupy.; 8. Lekce Sociální práce pracovníků NGOs- sociálně právní problematika žadatelů o azyl, sociálně terapeutický přístup. Standardní postupy ; 9. Lekce Azylanti, Integrace- přístupy k integraci azylantů , Státní integrační program; 10. Lekce Dlouhodobě a trvale usazení cizinci a jejich integrace- přístupy k integraci, Koncepce migrační politiky; ČR 11. Lekce Psychologické problémy uprchlíků a migrantů- nejčastějí dysfunkce, krizová intervence, postraumatické stavy, adaptační problémy.; 12. Lekce Kazuistiky Běžné a mimořádné problémy, vhodná řeení, modelová řešení; 13. Lekce Rozprava s vyučujícím nad seminární prací (řešením zadaného konkrétního případu klienta) + rozprava nad evaluačním dotazníkem (hodnocením předmětu a způsobu výuky)
- Literatura
- Zákon č. 325/1999Sb. o azylu
- Menšiny a migranti v České republice / Tatjana Šišková (ed.).. -- Vyd. 1.. -- Praha : Portál, 2001.. -- 188 s.ISBN 8071786489
- Uprchlíci a sociální práce : (studijní text) / Aurelián Kuric.. -- Brno : [s.n.], 1997.. -- 40 s.
- SYŘIŠŤOVÁ, Eva. Člověk v kritických životních situacích. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 214 s. ISBN 80-7066-901-2. info
- Výukové metody
- Kurs je veden formou přednášek vyučujícího, prezentací odborníků z dané oblasti a besed s cizinci a uprchlíky.
- Metody hodnocení
- podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu je minimálně 80% účast ve výuce a vypracování seminární práce – vyřešení konkrétního případu klienta + úspěšné abslovování rozpravy o řešení s vyučujícím Vypracování evaluačního dotazníku – zhodnocení předmětu a výuky + úspěšné abslovování rozpravy o hodnocení s vyučujícím
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2010/SPP121