SPP121 Sociální a uprchlické kliniky

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Votoupalová (přednášející)
Eva Svobodová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 14:00–15:40 M117
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen vybrat vhodný přístup sociální práce k pro práci s migranty, bude schopen identifikovat základní determinanty práce s touto cílovou skupinou a bude schopen své znalosti využít při formulaci řešení konkrétního případu z této oblasti. Cílem předmětu je zvýšit orientaci studentů bakalářského cyklu sociální práce v problematice sociální práce s migranty zejména uprchlíky. Problematika je přednáena v kontextu sociální práce externími lektory z řad akademických pracovníků i odborníků z praxe.
Osnova
  • 1.Lekce Organizace kurzu ( Studijní plán, seznam potřebné literatury, výstupy kurzu; 2 Lekce Uprchlictví v obecném rámci- historie a vývoj, terminologie, nové pojetí uprchlictví. Subjekty zabývající se migrací.; 3 Lekce Uprchlictví a migrace v České republice Počty žadatelů, etnická skladba žadatelů o azyl, specifika jejich chování. Skupiny cizinců na našem území. Perspektivy vývoje.; 4. Lekce Legislativa a azylová procedura- Mezinárodní a vnitrostátní legislativa. Pojmy, definice uprchlíka podle enevské konvence, bezpečná země původu, třetí bezpečná země. Práva a povinnosti adatelů o azyl/ azylantů. Fáze azylové procedury, azylová procedura v kontextu sociální práce.; 5. Lekce Multikulturalismus, kulturní diverzita sociální práce s přísluníky odlišných kulturních skupin, etické přístupy, zásady , konflikty a dilemata .; 6. Lekce Teoretické přístupy k práci s meninami- Aplikovatelnost paradigmat sociální práce na práci s uprchlíky. ;7. Lekce Sociální práce zaměstnanců SUZ Zabezpečení základních a specifických potřeb v azylových zařízeních. Standardní postupy.; 8. Lekce Sociální práce pracovníků NGOs- sociálně právní problematika žadatelů o azyl, sociálně terapeutický přístup. Standardní postupy ; 9. Lekce Azylanti, Integrace- přístupy k integraci azylantů , Státní integrační program; 10. Lekce Dlouhodobě a trvale usazení cizinci a jejich integrace- přístupy k integraci, Koncepce migrační politiky; ČR 11. Lekce Psychologické problémy uprchlíků a migrantů- nejčastějí dysfunkce, krizová intervence, postraumatické stavy, adaptační problémy.; 12. Lekce Kazuistiky Běžné a mimořádné problémy, vhodná řeení, modelová řešení; 13. Lekce Rozprava s vyučujícím nad seminární prací (řešením zadaného konkrétního případu klienta) + rozprava nad evaluačním dotazníkem (hodnocením předmětu a způsobu výuky)
Literatura
  • Zákon č. 325/1999Sb. o azylu
  • Menšiny a migranti v České republice / Tatjana Šišková (ed.).. -- Vyd. 1.. -- Praha : Portál, 2001.. -- 188 s.ISBN 8071786489
  • Uprchlíci a sociální práce : (studijní text) / Aurelián Kuric.. -- Brno : [s.n.], 1997.. -- 40 s.
  • SYŘIŠŤOVÁ, Eva. Člověk v kritických životních situacích. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 214 s. ISBN 80-7066-901-2. info
Výukové metody
Kurs je veden formou přednášek vyučujícího, prezentací odborníků z dané oblasti a besed s cizinci a uprchlíky.
Metody hodnocení
podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu je minimálně 80% účast ve výuce a vypracování seminární práce – vyřešení konkrétního případu klienta + úspěšné abslovování rozpravy o řešení s vyučujícím Vypracování evaluačního dotazníku – zhodnocení předmětu a výuky + úspěšné abslovování rozpravy o hodnocení s vyučujícím
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.