PSY143 Psychologie adolescentů

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Ondřej Bouša (cvičící)
Mgr. Zuzana Scott, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. et Mgr. Jan Šerek, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Juliana Ševčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Eva Beranová (pomocník)
Mgr. Jitka Chalupská (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 16:00–17:40 U23, každý lichý čtvrtek 18:00–19:30 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Je určen zájemcům o hlubší pochopení psychiky adolescentů – kombinuje se v něm teoretický výklad témat, která souvisejí s obdobím adolescence a diskuse nad konkrétními problémy adolescentů (s využitím struktury Bálintovských skupin). V tomto smyslu je založen na maximální aktivitě zúčastněných.
Osnova
  • 1)Co je charakteristické pro adolescenci. Vymezení období, historický a kulturní pohled. Empirické výzkumy, vliv společenských změn.
  • 2)Adolescence jako proces sebeutváření a seberozvoje. Problematika sebepojetí a sebehodnocení (včetně některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity.
  • 3)Vztahová síť adolescentů (vztahy s rodiči a v rodině jako inkubátor vztahů v dalším životě, citová vazba v dalším životě, role rodičovské výchovy v adolescenci, vztahy s vrstevníky v kontextu prožívání jedince (attachment, sociální opora) a v kontextu skupiny (sociální vliv, sociální akceptace, sociální odmítání, role ve skupině, vývoj a proměny vrstevnických vztahů v průběhu dospívání.
  • 4)Vztahy s rodiči
  • 5)Rizikové chování v adolescenci (funkce rizikového chování ve vývoji v adolescenci, typické formy rizikového chování, možnosti jeho zjišťování, etiologie rizikového chování v adolescenci a empirická zjištění, možnosti prevence a včasné intervence, rizikové a protektivní faktory, které se podílí na rozvoji rizikového chování).
  • (6)Mezi adolescencí a dospělostí (emerging adulthood)
Literatura
  • MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 143 s. ISBN 80-7178-747-7. info
  • Weiss, P., Kučera, Z., Svěráková, M. (1995). Sexuální chování českých adolescentů a jeho rizikovost z hlediska infekce HIV/AIDS: Výsledky národního výzkumu. Československá psychologie, 39, 5, str. 425-432.
  • Vendel, Š. (1995). Problémy adolescentov: Súčasný stav bádania. Československá psychologie, 39, 6, str. 523-533.
  • Krch, F. (1994). Aktuální problematika poruch příjmu potravy v České republice. Medicarevue, 4, 1994, str. 33-35.
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
  • MACEK, Petr. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 207 s. ISBN 80-7178-348-X. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-121-5. info
  • DONOVAN, John Edward a Frances Marie COSTA. Beyond adolescence : problem behavior and young adult development. Edited by Richard Jessor. Cambridge [England] ; New York: Cambridge University Press, 1991, xv, 312. ISBN 0521467586. info
Výukové metody
Teoretická výuka (přednáška, diskuse) bude kombinovaná se zážitkovými metodami, ve kterých se budou studenti vžívat do životních situací a pocitů dnešních adolescentů.
Metody hodnocení
Kurs je založen na znalosti četby a na přímém kontaktním vyučování. Proto je povinná účast. Požadavky na ukončení: zpracování seminární práce (eseje) podle pokynů (viz syllabus). Tématicky se bude týkat psychologie současných adolescentů, resp. výzkumných studií z této oblasti (jejich osobbosti, vztahů, chování, představ a perspektiv, problémů, patologie).
Informace učitele
Vyuka se bude konat ve čtyrhodinovych blocich, v sudých týdnech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.