FSS:PSY143 Psychologie adolescence - Informace o předmětu
PSY143 Psychologie adolescentů
Fakulta sociálních studiípodzim 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Ondřej Bouša (cvičící)
Mgr. Zuzana Scott, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. et Mgr. Jan Šerek, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Juliana Ševčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Eva Beranová (pomocník)
Mgr. Jitka Chalupská (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 16:00–17:40 U23, každý lichý čtvrtek 18:00–19:30 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS)
- Psychologie (program FSS, B-HE) (2)
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS) (3)
- Psychologie (program FSS, B-KSK)
- Psychologie (program FSS, B-MS) (3)
- Psychologie (program FSS, B-MSK)
- Psychologie (program FSS, B-PL) (3)
- Psychologie (program FSS, B-PLK)
- Psychologie (program FSS, B-PS) (5)
- Psychologie (program FSS, B-PSK)
- Psychologie (program FSS, B-SO) (3)
- Psychologie (program FSS, B-SOK)
- Psychologie (program FSS, B-SP) (3)
- Psychologie (program FSS, B-SPK)
- Cíle předmětu
- Je určen zájemcům o hlubší pochopení psychiky adolescentů – kombinuje se v něm teoretický výklad témat, která souvisejí s obdobím adolescence a diskuse nad konkrétními problémy adolescentů (s využitím struktury Bálintovských skupin). V tomto smyslu je založen na maximální aktivitě zúčastněných.
- Osnova
- 1)Co je charakteristické pro adolescenci. Vymezení období, historický a kulturní pohled. Empirické výzkumy, vliv společenských změn.
- 2)Adolescence jako proces sebeutváření a seberozvoje. Problematika sebepojetí a sebehodnocení (včetně některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity.
- 3)Vztahová síť adolescentů (vztahy s rodiči a v rodině jako inkubátor vztahů v dalším životě, citová vazba v dalším životě, role rodičovské výchovy v adolescenci, vztahy s vrstevníky v kontextu prožívání jedince (attachment, sociální opora) a v kontextu skupiny (sociální vliv, sociální akceptace, sociální odmítání, role ve skupině, vývoj a proměny vrstevnických vztahů v průběhu dospívání.
- 4)Vztahy s rodiči
- 5)Rizikové chování v adolescenci (funkce rizikového chování ve vývoji v adolescenci, typické formy rizikového chování, možnosti jeho zjišťování, etiologie rizikového chování v adolescenci a empirická zjištění, možnosti prevence a včasné intervence, rizikové a protektivní faktory, které se podílí na rozvoji rizikového chování).
- (6)Mezi adolescencí a dospělostí (emerging adulthood)
- Literatura
- MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 143 s. ISBN 80-7178-747-7. info
- Weiss, P., Kučera, Z., Svěráková, M. (1995). Sexuální chování českých adolescentů a jeho rizikovost z hlediska infekce HIV/AIDS: Výsledky národního výzkumu. Československá psychologie, 39, 5, str. 425-432.
- Vendel, Š. (1995). Problémy adolescentov: Súčasný stav bádania. Československá psychologie, 39, 6, str. 523-533.
- Krch, F. (1994). Aktuální problematika poruch příjmu potravy v České republice. Medicarevue, 4, 1994, str. 33-35.
- STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
- MACEK, Petr. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 207 s. ISBN 80-7178-348-X. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-121-5. info
- DONOVAN, John Edward a Frances Marie COSTA. Beyond adolescence : problem behavior and young adult development. Edited by Richard Jessor. Cambridge [England] ; New York: Cambridge University Press, 1991, xv, 312. ISBN 0521467586. info
- Výukové metody
- Teoretická výuka (přednáška, diskuse) bude kombinovaná se zážitkovými metodami, ve kterých se budou studenti vžívat do životních situací a pocitů dnešních adolescentů.
- Metody hodnocení
- Kurs je založen na znalosti četby a na přímém kontaktním vyučování. Proto je povinná účast. Požadavky na ukončení: zpracování seminární práce (eseje) podle pokynů (viz syllabus). Tématicky se bude týkat psychologie současných adolescentů, resp. výzkumných studií z této oblasti (jejich osobbosti, vztahů, chování, představ a perspektiv, problémů, patologie).
- Informace učitele
- Vyuka se bude konat ve čtyrhodinovych blocich, v sudých týdnech.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2011/PSY143