FSS:SOC565 Vzdělání,sociální inkluze a so - Informace o předmětu
SOC565 Vzdělání,sociální inkluze a sociální mobilita
Fakulta sociálních studiípodzim 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Sidiropulu Janků, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová - Rozvrh
- Út 18:00–19:30 U53
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Cíle předmětu
- Kurz se zaměřuje na současné trendy v sociologii vzdělávání, porozumění požadavku inkluzivity vzdělávacího procesu v postindustriálních společnostech a příklady dobré praxe podpory vzestupné sociální mobility skrze vzdělávací proces. Kurz dále nabízí studujícím vhled do problematiky současného vzdělávání v ČR, a to v evropském srovnání na základě dostupných výzkumů, statistik a informací o práci vzdělávacích institucí. Cíle kurzu: 1. Porozumět tradičním koncepcím sociologie vzdělávání v kontextu současného sociálního vývoje vzdělávání a vzdělanosti. 2. Kriticky porozumět pojmům inkluzivní vzdělávání a proměně požadavků na funkci vzdělávání v postindustriálních společnostech. 3. Zorientovat se v současné institucionální a meritorní situaci ve vzdělávání v České republice, a tuto v projektové části kurzu podrobit sociologické analýze. 4. Seznámit se s prací vybraných výzkumných pracovišť v oblasti vzdělávání v ČR, EU a ve světě. 5. Praktikovat sekundární analýzu dat z výzkumů vzdělávání a vzdělanosti.
- Osnova
- Úvodní hodina
- Potřebujeme odškolnit vzdělání?
- Prezentace témat projektů a jejich konceptuálního zázemí
- Diskuse čítanky 1. část - současné sociálně-vědné teorie vzdělávání
- Vzdělání a sociální změna v postindustriálních společnostech
- Prezentace metodologických postupů projektů
- První zjištění, prezentace projektů
- Diskuse čítanky 2. část - kritika současných vzdělávacích postupů
- Prezentace pracovní verze projektů, diskuse vynořujících se závěrů
- Filmový klub
- Diskuse čítanky 3. část - k naději na rovnější a vzdělanější společnost
- Literatura
- povinná literatura
- Apple, Michael V. - Stephen J. Ball - Luis Armando Gandin. 2010. The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. Routledge.
- COFFEY, Amanda. Education and social change. Phildelphia: Open University Press, 2001, 142 p. ISBN 0335200680. info
- doporučená literatura
- KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci : vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 8086429296. info
- ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti :(polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 80-85850-96-6. info
- BERNSTEIN, Basil. Class, codes and control. 1st pub. London: Routledge & Kegan Paul, 1971, xiv, 238 s. ISBN 0-7100-7060-8. info
- Výukové metody
- 1. Kurz je koncipován jako projektový, v úvodu studující vytvoří týmy, v nichž budou po celou dobu pracovat na zvoleném tématu. Postupně vytvoří případovou studii, která bude postavena na sekundární analýze dostupných dat, případně na vlastním šetření. 2. Součástí kurzu jsou také samostatné prezentace výzkumných a odborných pracovišť v oblasti vzdělávání. 3. Na závěr se studující připraví k ústní zkoušce, která prověří jejich znalosti společné části povinné literatury kurzu. Tato bude zároveň průběžně diskutována na hodinách. 4. V případě potřeby budou zařazeny průběžné písemné testy ověřující obeznámenost s obsahem povinné literatury, jejichž zvládnutí na 60% podmíní další pokračování studujících v kurzu. 5. Do studia zařadíme filmový klub se vzdělávací tématikou.
- Metody hodnocení
- Hodnocení kurzu je uděleno na základě celkového počtu získaných bodů, přičemž minimum k absolvování kurzu je 60. Celkem je možno získat 100 bodů, a to následujícím způsobem: 1. Průběžné odevzdávání pracovních verzí projektů, hodnotí se obsahové dodržení zadání (10b). Při pozdním odevzdání se automaticky strhává 50% dosaženého hodnocení. 2. Vypracování projektu případové studie, rozsah 1500 slov +/- 5% na každou osobu v týmu. Projekt bude hodnocen jak z hlediska obsahového (kvalita práce s povinnou literaturou kurzu 10b, preciznost popisu a kritického komentáře zvoleného sociálního jevu týkajícího se vzdělávání 10b, kvalita a inovativnost analýzy a interpretace dat 10b), tak formálního (10b – jazyková a stylistická korektnost, odkazování dle aktuálního úzu Sociologického časopisu). Při pozdním odevzdání práce se automaticky strhává 50% dosaženého hodnocení. 3. Individuální prezentace zvoleného výzkumného či odborného pracoviště v oblasti vzdělávání, 10 bodů. K prezentaci na hodině je nutno e-mailem dodat vyučujícímu nejpozději v 18 hodin večer den před vyučovací hodinou 1-3 stránky v Power Pointu. 4. Závěrečná ústní zkouška prověřující znalost společné části povinné literatury a schopnost interpretace sociálních jevů z oblasti vzdělávání prizmatem probraných konceptů a teorií (40b).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2011/SOC565