FSS:PSY710 Psych. ve výchovy a vzdělávání - Informace o předmětu
PSY710 Psychologie výchovy a vzdělávání
Fakulta sociálních studiípodzim 2012
- Rozsah
- 0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alexandra Kecová (cvičící)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- So 22. 9. 16:30–17:45 exP21, So 27. 10. 16:30–17:45 exP21, So 1. 12. 16:30–17:45 exP21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-KSK)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-MSK)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PLK)
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Psychologie (program FSS, B-PSK)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SOK)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Psychologie (program FSS, B-SPK)
- Cíle předmětu
- Kurs je koncipován jako úvod do základních teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny.
Hlavní cíle kurzu jsou následující:
porozumět a vysvětlit základní pojmy a teorie pedagogické psychologie;
porozumět vývoji disciplíny a hlavně současným vlivným teoriím týkajícím se výchovy a vzdělávání;
reflektovat vlastní zkušenost s institucionálním vzděláváním. - Osnova
- Problémové okruhy
- 1. Psychologie ve výchově a vzdělávání - Význam psychologických poznatků pro oblast výchovy a vzdělávání. Předmět pedagogické psychologie, školní psychologie. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, psychologické testy (s důrazem na výkonové a didaktické), dotazníky, analýza produktů činnosti. (zopakovat poznatky z PSY722 Metody výzkumu v psychologii s přihlédnutím ke specifičnosti prostředí rodiny a školy) workload: cca 230 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 19-243 výběrově) Doplňující literatura: Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. internetové zdroje
- 2. Psychologie výchovy - Aktuální otázky psychologie výchovy, kladení požadavků a kontrola plnění, odměny a tresty, slovní působení, osobní příklad, učitel v interakci se žáky, sociální skupiny a komunikace, výchova v činnostech, sebedeterminace a sebevýchova. Výchova v rodině. Modely způsobu výchovy, výchovný styl, podmínky ovlivňující způsob (styl) výchovy, efekty způsobů výchovy, zjišťování způsobu výchovy. Výchova a vybrané aspekty osobnosti. (zopakovat poznatky z PSY707,PSY708 Sociální psychologie I a II témata sociální skupina, sociální učení atd.) workload: min. 117 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 245-362)
- 3. Psychologie učení - Senzomotorické učení a dovednosti. Učení ve školním kontextu. Dětské interpretace světa. Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. Učení z textu. Učení z obrazového materiálu. Autoregulace učení. (zopakovat poznatky z PSY705 Obecná psychologie I téma učení) workload: min. 152 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 373-525) Doplňující literatura: Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. Mareš, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7
- 4. Zvládání školní zátěže - Psychosociální stres, zvládání zátěže, vnímání a hodnocení zátěže žákem, faktory usnadňující a faktory komplikující zvládání zátěže, interakce učitel-žák, žáci-rodiče jako zdroj zátěže, diagnostika zvládání zátěže, typy žákovských zvládacích strategií, žákovské zvládání zátěže v širším kontextu, nácvik zvládacích strategií. (zopakovat poznatky z PSY748 Člověk v obtížných životních situacích) workload: min. 37 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 527-564) Doplňující literatura: Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál 2001. 278 s. ISBN: 80-71785-51-2 Řehulka, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 92 s.
- 5. Vztah mezi učitelem a žákem - Sociální interakce učitele a žáka. Golem efekt (Galathea, Pygmalion efekt). Humor ve školní třídě. (zopakovat relevantní poznatky z PSY702 Základy psychologie osobnosti a PSY707,PSY708 Sociální psychologie I a II) workload: min. 37 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 365-372) Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. (s. 116-179) Doplňující literatura: Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
- 6. Pedagogicko-psychologická diagnostika Obtíže a chyby při poznávání silných a slabých stránek žáka ve vztahu k edukaci. Shromažďování a zpracování údajů o žákovi. Pedagogickopsychologická diagnostika. Individuální a skupinová diagnostika. Autoevaluace. Evaluace. Srovnávací testy. workload: min. 30 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 365-372) Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
- 7. Sociální prostředí školy a třídy - Sociální klima školní třídy: vymezení, terminologie, teoretické otázky, současné přístupy, využití poznatků, výzkumy v ČR, ovlivňování. Sociální klima školy: vymezení, terminologie, současné přístupy, metody měření, ovlivňování (zopakovat poznatky z PSY707,PSY708 Sociální psychologie I a II témata sociální skupina, sociální učení atd.) workload: min. 31 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 565-596) Doplňující literatura: Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. Lašek, J.: Klima tříd základních a středních škol a možnosti jeho měření. Aktuální otázky pedagogiky a psychologie (sborník), VŠP Hradec Králové 1997, s. 73 -84.
- 8. Pedagogická psychologie v souvislostech - Vývoj pedagogické psychologie, vztahy pedagogické psychologie k jiným vědám, zejména pedagogice. Struktura pedagogické psychologie. Vztahy mezi pedagogickou psychologií, školní psychologií a psychologií pro učitele. Výzkum v pedagogické psychologii, aplikace poznatků pedagogické psychologie v praxi. workload: dle vlastní úvahy; min. 40 stran. Litratura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. internetové zdroje
- Literatura
- Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X
- Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
- Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5.
- Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání učitelů. ISBN 80-210-1070-3.
- Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997.
- Slavin, Robert, E. Educational Psychology: Theory and Practice. Vyd. 8. Boston: Pearson, 2006. ISBN 0-205-45531-X. (ukázky budou dostupné v ISu).
- Sternberg, Robert, J., Williams, Wendy, M. Educational Psychology. Boston, Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-321-01184-8. (ukázky budou dostupné v ISu).
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- další - viz Studijní materiály / more - see Study materials
- Výukové metody
- Výuka probíhá blokovou formou. V průběhu celkem tří konzultací vyučující odprezentuje některá vybraná témata formou přednášky s navazující diskuzí (pro druhou a třetí konzultaci mají studenti přítomní na první konzultaci možnost témata vybrat sami hlasováním) a budou mít možnost si na sobě vyzkoušet i některé diagnostické metody související s tématy. Další podněty pro samostudium studenti najdou v sekci studijní materiály po první konzultaci v podobě prezentací vybraných témat s odkazy do literatury.
- Metody hodnocení
- V průběhu semestru každý student vypracuje dvě seminární práce a odevzdá je v termínu v sylabu (viz organizační pokyny ve studijních materiálech). Jedná se o (a) seminární práci na vybrané téma (min. 2 normostrany tj. 3600 znaků včetně mezer) a (b) kazuistiku vybraného problému (min. 2 normostrany - tj. 3600 znaků včetně mezer) a odevzdá elektronicky do Odevzdávárny ve Studijních materiálech v ISu. Detailní zadání – viz samostatný dokument v ISu v sekci předmětu „Organizační pokyny“. Předmět je ukončen písemnou zkouškou ve zkouškovém období (min. 70% úspěšnost). Příklady k procvičení budou mezi materiály v ISu a také součástí třetí konzultace.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1423;obdobi=4023;kod=PSY710;furl=%2Fel%2F1423%2Fpodzim2010%2FPSY710%2F
Další informace viz. sylabus / More details available in sylabus - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2012/PSY710