FSS:SOC191 Konstrukce menšin - Informace o předmětu
SOC191 Sociální konstrukce menšin
Fakulta sociálních studiípodzim 2012
- Rozsah
- 1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martin Fafejta, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každý sudý pátek 11:00–15:40 U33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Sociologie (program FSS, B-HE) (2)
- Sociologie (program FSS, B-HS)
- Sociologie (program FSS, B-KS) (2)
- Sociologie (program FSS, B-MS) (2)
- Sociologie (program FSS, B-PL) (2)
- Sociologie (program FSS, B-PS) (2)
- Sociologie (program FSS, B-SO) (4)
- Sociologie (program FSS, B-SP) (2)
- Sociologie (program FSS, B-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu by studenti měli znát základními mechanismy, kterak jsou sociálně konstruovány menšiny, včetně mechanismů vlastní sebekonstrukce určitých sociálních skupin coby skupin menšinových.
Studenti by měli
být schopni pro rozpoznání a analýzu těchto mechanismů využít teoretických nástrojů, které nabízí sociální konstruktivismus a poststrukturalismus;
být schopni identifikovat menšiny, které jsou většinovými diskurzy zneviditelňovány (např. intersexuální menšina);
si být vědomi, že z analytického hlediska je užitečnější pohlížet na menšinu ne jako na početně minoritní část populace, ale jako na skupinu, která se na základně hegemonních diskurzů a převládajících sociálních konstrukcí ocitá v sociálně znevýhodněných pozicích;
si být vědomi, že tato skupina nemusí být spojena pocitem sounáležitosti a vzájemné solidarity (případ Romů);
být schopni identifikovat menšiny i mezi (zdánlivými) příslušníky majority, kteří se na základě určitých charakteristik dostávají do marginalizovaných pozic, a proto vytvářejí skupinovou identitu, která se prezentuje jako diskriminována menšina (například vznikající hnutí otců). - Osnova
- 1) Teoretické základy kurzu – sociální konstruktivismus, poststrukturalismus.
- 2) Základní kategorizace menšin s důrazem na genderové a etnické minority.
- 3) Konstrukce menšin majoritou – segregace, marginalizace, exkluze.
- 4) Sebekonstrukce menšin – revitalizační/obrozenecká, (etno)emancipační a sebeuvědomovací hnutí.
- 5) Etnické menšiny – ghettoizace a kultura chudoby, holocaust a kategorické vraždění, diskurzivní tvorba skupinově delikventních identit.
- 6) Genderové menšiny – mechanismy zneviditelňování (transgender, intersexualita), muži a ženy v netypických genderových pozicích.
- Literatura
- BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 331 s. ISBN 80-86429-23-7. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- BUTLER, Judith. Bodies that matter : on the discursive limits of sex. New York: Routledge, 1993, xii, 288. ISBN 0415903661. info
- FAFEJTA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Jan Piszkiewicz, 2004, 159 s. ISBN 8086768066. info
- FAUSTO-STERLING, Anne. Sexing the body :gender politics and the construction of sexuality. 1st ed. New York: Basic books, 2000, xii, 473 s. ISBN 0-465-07714-5. info
- FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat :kniha o zrodu vězení. Translated by Čestmír Pelikán. Praha: Dauphin, 2000, 427 s. ISBN 80-86019-96-9. info
- FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality. V Praze: Herrmann & synové, 1999, 189 s. info
- Pohledy na národ a nacionalismus :čítanka textů. Edited by Miroslav Hroch. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 451 s. ISBN 80-86429-20-2. info
- Romové : kulturologické etudy : (etnopolitika, příbuzenství a sociální organizace). Edited by Marek Jakoubek - Tomáš Hirt. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004, 383 stran. ISBN 808647383X. info
- KESSLER, Suzanne J. a Wendy MCKENNA. Gender : an ethnomethodological approach. Chicago: University of Chicago Press, 1985, xv, 233. ISBN 0226432068. info
- LYOTARD, Jean François. Rozepře. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1998, 323 s. ISBN 80-7007-119-2. info
- Výukové metody
- přednášky, v jejich rámci diskuse a analýzy vycházející z četby povinné literatury
- Metody hodnocení
- Každý student musí odevzdat domácí práci, analýzu zvolené literatury - její hodnocení tvoří 25% konečné známky. Na závěr předmětu student vykoná písemnou zkoušku, v rámci které odpovídá na otevřené otázky - výsledek testu tvoří 75% výsledné známky. Ke zkoušce jsou připuštěni pouze ti, kteří odevzdali písemnou práci a ta jim byla schválena.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2012/SOC191