FSS:ENS249 Permakultura - Informace o předmětu
ENS249 Permakultura
Fakulta sociálních studiípodzim 2013
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Helena Vlašínová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Dana Pantůčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 M117
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, B-HE)
- Environmentální studia (program FSS, B-HS)
- Environmentální studia (program FSS, B-KS)
- Environmentální studia (program FSS, B-MS)
- Environmentální studia (program FSS, B-PL)
- Environmentální studia (program FSS, B-PS)
- Environmentální studia (program FSS, B-SO)
- Environmentální studia (program FSS, B-SP)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by měli studenti mít představu o teoretických a praktických možnostech uplatnění permakultury. Měli by znát její východiska a základní permakulturní principy včetně etických. I když původním obsahem permakultury bylo zemědělství respektující přírodu (ze slov „permanent agriculture“), aplikací modelů přírodních ekosystémů i na jiné oblasti života (etika, výuka, ekonomika, architektura, stavebnictví, energetické zdroje, bioregiony,...) se permakultura postupně rozrostla na praktickou koncepci pro navrhování udržitelné společnosti. Studenti budou seznámeni s řadou příkladů aplikací permakulturních principů a technik a získají základní vědomosti a dovednosti, které jim mohou pomoci při řešení otázek spojených s budováním udržitelných systémů v podmínkách limitovaných zdrojů energie.
- Osnova
- 1/ Koncept permakultury, permakultura jako jeden z modelů trvale udržitelného života, základní definice, historie a základníprincipy permakultury.
- 2/ Regionální rozvoj v souvislosti s konceptem permakutury, srovnání s jinými koncepty (trvalého růstu, parciálních výhod, globálního trhu).
- 3/ Navrhování trvale udržitelných lidských sídel na základě principů ekolologického zemědělství, rodového statku, zemědělského družstva či permakuturního dizajnu.
- 4/ Spolupráce či boj s přírodou, hledání spojitostí funkcí, výnosů, řešení a přiměřených technologií. Srovnávací analýza permakultury s jinými filozofickými platformami.
- 5/ Toky energií v přírodě a v člověkem ovlivněné krajině; efektivní využití energie, využití a ochrana biologických zdrojů.
- 6/ Energetická krize a teorie ropného zlomu. Energeticky úsporné plánování. Zóny – rozdělení podle sfér vlivu a náročnosti, sektory – rozdělení podle vnějších vlivů.
- 7/ Recyklace zdrojů v přírodě a lidské kultuře. Kontrast „kovbojské“ a „kosmické“ ekonomiky. Využití přiměřených technologií, příklady využití alternativních zdrojů energie a bezodpadových technologií.
- 8/ Využití přírodních modelů sukcese a využití vertikálního prostoru.Trvale udržitelné integrované produkční systémy, agrolesnictví - porovnání se systémem certifikovaného ekologického lesnictví FSC.
- 9/ Diverzita na obecné úrovni, synergie; biodiverzita, polykultura. Možnosti využití a nástroje zvýšení diverzity. Půda jako obnovitelný či neobnovitelný zdroj?
- 10/ Sociální aspekty permakultury. Podpora okrajových systémů. Speciální techniky zemědělské produkce v aridních a extrémně neúrodných oblastech třetího světa, příklady.
- 11/ Voda jako energetický zdroj. Porovnání různých systémů hospodaření s vodou v krajině a v lidských sídlech. Možnosti zachycení, „reusace“ a recyklace vody. Akvakultura, akvaponie.
- 12/ „Trvale udržitelná“ lidská sídla (osady, vesnice, města) a jejich limity. Samozásobitelství versus dodavatelství. Aplikace permakultury při budování lidských komunit, lokálních ekonomických systémů, příklady projektů na snížení energetické závislosti měst „Transition towns“.
- Výukové metody
- Kombinace přednášek s využitím digitální prezentace s interaktivním vytvářením „map mysli“ a skupinovým „brainstormingem“; simulační hra. Součástí výuky jsou i prezentace studentů po kterých následuje diskuze a doplnění tématu lektorem. Součástí je i exkurze na tři permakulturní projekty v okolí k doplnění teorie o praktické příklady.
- Metody hodnocení
- Podmínkou zápočtu je zpracování krátké seminární práce na vybrané dílčí téma, související s osnovou předmětu, kterou studenti prezentují na semináři a diskutují s ostatními. Hodnocení provádějí ostatní studenti anonymně – poskytuje zpětnou vazbu, na konci semestru pak je celkové vyhodnocení. V průběhu semestru studenti absolvují dva testy. Předmět je zakončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2013/ENS249