GEN107 Gender v terénu: metody kvalitativního výzkumu

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Gábor Oláh, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Hana Porkertová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.
Oddělení genderových studií – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení genderových studií – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 14:00–15:40 U35
Předpoklady
KREDITY_MIN(50)
GEN 104
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování kurzu budou studneti schopni sestavit návrh konkrétního terénního výzkumu. Studenti budou umět vysvětlit logiku terénního výzkumu a zapisování polních poznámek. Studenti se v kurzu naučí interpetovat terénní materiál různého druhu. Během kurzu se studenti naučí identifikovat rozdíl mezi kvalitativní a kvantitativní výzkumnou metodologií. V průběhu kurzu bude studujícím představen kvalitativní výzkum jako žitá participace na životním světě aktérek/rů, jako sdílené porozumění mechanismům sociální konstrukce každodennosti. V průběhu semestru budou diskutovány různé dimenze utvářející feministický výzkum. Studující se budou prostřednictvím vybrané četby, seznamovat zejména s procesem zaznamenávání, třídění, systematizování, kódování a interpretace terénních poznámek, a získají tak přehled o konkrétních technikách používaných v kvalitativním sociologickém výzkumu. Cílem kurzu je tříbit u studujících kritickou reflexi a schopnost diskutovat probírané texty.
Osnova
  • 1. Feministický výzkum
  • 2. Feministický terénní výzkum
  • 3. Etická dimenze výzkumu v sociálních vědách
Literatura
  • EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995, xviii, 254. ISBN 0226206815. URL info
  • REINHARZ, Shulamit a Lynn DAVIDMAN. Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press, 1992, viii, 413. ISBN 9780195073867. info
Výukové metody
přednáška a seminář
Metody hodnocení
3 průběžné písemné práce využívající techniku psaní terénních poznámek návrh výzkumného projektu výzkumná stať
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.