PSY105 Psychologie kognitivních procesů

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Šipula (přednášející)
Eva Rubínová (cvičící)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník)
Garance
Mgr. Miroslav Šipula
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé sudé pondělí 14:00–15:40 P52; a St 27. 11. 18:00–19:30 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY105/A: každé sudé pondělí 16:00–17:40 U23; a Čt 28. 11. 16:00–17:40 U36, M. Šipula
PSY105/B: každé liché pondělí 16:00–17:40 U23; a St 4. 12. 12:00–13:30 U32, M. Šipula
PSY105/C: každé liché pondělí 18:00–19:30 U23; a St 11. 12. 12:00–13:30 U32, M. Šipula
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako základní se známení s problematikou kognitivní psychologie jako součásti obecné psychologie. Přednášky budou zaměřeny na hlavní pojmy, jevy a teorie z kognitivní psychologie. Cvičení budou věnována praktickým příkladům.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. Porozumět pojmům, jevům a základním teoretickým přístupům v níže uvedených oblastech psychologie kognitivních procesů. Přesně rozlišovat v odborné terminologii této části obecné psychologie.
2. Zpracovat jednoduchý plán výzkumného projektu ve vybrané oblasti kognitivní psychologie.
3. Zobecnit konkrétní zkušenosti z reálného života na odborné termíny a jevy kognitivní (obecné) psychologie a uvést řadu konkrétních příkladů ke každému termínu a jevu.
Osnova
  • a) Obecná psychologie – vztahový rámec, základní přístupy - kognitivní psychologie, základní kategorie lidské psychiky
  • b) Vnímání
  • c) Pozornost
  • d) Představivost, představy, fantazie, tvořivost
  • e) Mentální reprezentace
  • f) Paměť
  • g) Učení
  • h) Myšlení, metakognice, usuzování, rozhodování, řešení problémů, kreativní řešení problémů
  • i) Řeč, jazyk
  • j) Vztah mezi kognitivními procesy a emočním prožíváním, kognitivní procesy v rámci osobnosti, kognitivní vývoj v rámci osobnosti
  • Podrobné rozpracování témat - viz zvláštní dokument - "Syllabus předmětu" ve složce "Studijní materiály" předmětu v ISu.
Literatura
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 328 stran. ISBN 802470871X. info
  • HUNT, Morton M. Dějiny psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 708 s. ISBN 8073671751. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
  • Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • Encyklopedie obecné psychologie. Edited by Milan Nakonečný. 2. rozš. vyd. Praha: Academia, 1998, 437 s. ISBN 80-200-0625-7. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 590 s. ISBN 80-200-0689-3. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. 1. vyd. Praha: Vodnář, 1995, 397 s., ta. ISBN 80-85255-74-X. info
  • ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 s. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA a Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
Výukové metody
1. Přednášky
2. Cvičení (s povinnou účastí)
3. Vypracování modelu jednoduchého modelu výzkumného projektu a jeho realizace
4. Povinné domácí úkoly (5x)
5. Dobrovolný domácí úkol
6. E-learning (systém ELF: http://elf.phil.muni.cz/elf/), on-line konzultace a nácvik testů
Metody hodnocení
Student získá hodnocení na základě bodování:
1. účasti na cvičeních (15 b.)
2. písemné práce (35 b.)
3. dobrovolného průběžného testu (4 b.)
4. závěrečného písemného testu (50 b.)
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2008/PSY105/


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.