SOC720 Sociální problémy ČR očima expertů

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
3/0/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Aleš Burjanek, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Ivo Možný, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Martin Potůček, CSc., MSc (přednášející)
prof. RNDr. Luděk Sýkora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michaela Stejskalová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvování kurzu tříbí schopnost studujících fundovaně analyzovat sociální problémy celorepublikového charakteru. Kurz umožňuje studujícím přímý kontakt s renomovanými odborníky, kteří analyzují problémové oblasti sociálního života v ČR a podílejí se na nalézání cest k jejich řešení. Každý z (zpravidla tří) přizvaných expertů pronese jednu hodinovou přednášku orientovanou na problémovou oblast jíž se zabývá. Expert zadá blok literatury ke studiu a bude též v průběhu semestru reagovat na (promyšlené) dotazy studujících (e-mailem). Výstupy kurzu jsou: (1) písemný test a (2) esej. Písemný test sestává z uzavřených i otevřených otázek ověřujících znalosti z předepsané literatury. Souhrnné hodnocení za absolvování kurzu je postaveno na součtu bodů testu z literatury (max. 40 bodů) a hodnocení eseje (max. 60 bodů). Stupnice celkového hodnocení (v %): F: 0-59; E: 60-67; D: 68-75; C: 76-83; B: 84-91; A: 92-100.
Literatura
  • MORAVEC, Š. 2006. Nástin problému sociálního vyloučení romských populací. In: Hirt, T., Jakoubek, M., eds. Romové v osidlech sociálního vyloučení, s. 11-69. Plzeň, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.
  • SOBOTKA, T. 2008. „The rising importance of migrants for childbearing in Europe“. Demographic Research: Volume 19. (225-247)
  • GIANNAKOURIS, K. 2008. „Ageing characterises the demographic perspectives of the European societies“. Statistics in focus. Eurostat.
  • SÝKORA, L. 2007. Rezidenční segregace - důvod k zamyšlení nebo zárodek budoucích konfliktů? Obec a finance 2007, 1, s. 38-39.,
  • BURJANEK, A. 1997. Segregace. Sociologický časopis 33 (4), 423-434.
  • BRABEC, T., SÝKORA, L. 2009. Gated Communities in Prague. In: Smigiel, Ch., ed., Gated and Guarded Housing in Eastern Europe. Forum IFL, Heft 11, pp. 83-89. Leipzig, Leibnitz-Institut für Länderkunde.
  • POTŮČEK, M. a kol. 2002. Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. Praha, Gutenberg. Kapitola III Prioritní problémy, (str. 289-373)
  • FREJKA, T.; SOBOTKA, T. 2008. „Fertility in Europe: Diverse, delayed and below replacement.“ Demographic Research. Volume 19, Article 3. (s. 15-45)
  • VESELÝ, A. – NEKOLA. M. (eds.) 2008. Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha, Sociologické nakladatelství. Kapitola 8. Veselý, A.: Analýza a vymezení problému, s. 191-234.
  • MOŽNÝ I. 2006. Rodina a společnost. SLON, Praha, kapitola 10. (s. 251–279).
  • DRBOHLAV, D., JANSKÁ, E., ČERMÁKOVÁ, D. 2007. Prostorové koncentrace imigrantů: příklad Vietnamců v Chebu a Ukrajinců v Praze – Holešovicích. Obec a finance 2007, 5, s. 56-57.
Informace učitele
Zaměření eseje: (a) Studující mohou tvořivě navázat na téma prezentované jedním z expertů. (b) Jinou možností zpracování eseje je orientace na širší téma „Rozvoj české společnosti - revize základních tezí“. Základním zdrojem informací je zde publikace: Vize rozvoje České republiky do roku 2015, vydalo ji Centrum pro sociální a ekonomické strategie UK v Praze, FSV, 2001 Praha, Gutenberg. Publikace visí i na webu: http://www.ceses.cuni.cz/CESES-34-version1-vize2015.pdf. Studující si pročte uvedenou publikaci a zpracuje jeden rozměr „formování a uplatnění lidského potenciálu země“, jak je v knize představen. Esej studující postaví na aktualizovaných informacích o dané oblasti a může tak případně reformulovat perspektivy vývoje, nastíněné autory publikace v roce 2001. Subtémata jsou následující (u subtémat s více položkami si studující vybere jednu z nich): • Zdraví a péče o ně; • Soužití většinové populace s menšinami; • Vzdělání; • Procesy informatizace společnosti. Sociální komunikace; • Národní kultura a identita; • Reprodukce obyvatelstva, rodina, vnější a vnitřní migrace; • Životní prostředí. Území a společnost; • Regionální rozvoj. Struktura osídlení; • Problémy zaměstnanosti a zaměstnatelnosti. Konkrétní subtémata pro studující budou dohodnuta na konci druhé kontaktní hodiny s koordinátorem kursu. Informační zdroje eseje: esej (v obou výše zmíněných variantách) by měla obsahovat viditelně použité informace (jsou-li dostupné) následujícího charakteru: • Reprezentativní výzkumy, jejichž výstupem jsou data statistického charakteru. Jedná se nejen o výzkumy veřejného mínění a data zveřejněná ČSÚ, ale také o domácí i celoevropské surveye. • Kvalitativní výzkumy, jejichž výstupem jsou případové studie, monografie představující daný sociální fenomén do hloubky. (Tip – čas. Sociální studia www.socstudia.fss.muni.cz a Biograf www.biograf.org). • Vlastní pozorování a biografická zkušenost, opřít se lze o rozhovory se známými, či události z pracovního prostředí, jevy pozorované ve veřejném prostoru (na ulici, v obchodním domě, etc.). • Mediální prezentace, použít lze jak analytické články, tak televizní diskuse, či analýzu ilustračních fotografií, vztahujících se k tématu. V eseji by měly být zmíněny i hlavní výzkumné instituce ČR, resp. EU, které téma zpracovávají. Doporučujeme navštívit webové stránky těchto výzkumných institucí, případně oslovit členy katedry FSS, kteří se tématu věnují. Parametry pro tvorbu i hodnocení eseje: (a) Struktura: v úvodu jasně stanovte pojednávaný problém; v jádru textu předložte srozumitelně hlavní argumenty a logicky je strukturujte; v závěru textu potom přehledně shrňte hlavní poznatky. (b) Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení vždy podepírejte odkazy na literaturu, resp. na další zdroje. (c) Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (normou pro citování je Sociologický časopis). (d) Rozsah: maximálně 15 normostran (1 normostrana odpovídá 1800 znakům včetně mezer) včetně poznámek pod čarou a literatury; celkem tedy max. 27 tisíc znaků. Termín odevzdání eseje (odevzdávárna): 20. 1. 2011.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Kurs je určen pro posluchače kombinovaného studia, a má proto specifický způsob vyuky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.