FSS:SPR116 Praxe III - Informace o předmětu
SPR116 Odborná praxe a supervize III, skupinová
Fakulta sociálních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/12. Celkem 156 hodin praxe. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 13:30–15:00 U32
- Předpoklady
- ( SPR115 Praxe II ) && !NOW( SPR117 Praxe III )
Studenti, kteří se specializují na předměty sociální práce, v 5. semestru vybírají a zapisují podle vlastního zaměření předmět SPP116, zaměřený na skupinovou sociální práci, nebo SPP117, zaměřený na komunitní práci. Studenti, kteří se specializují na předměty sociální politiky, v 5. semestru povinně zapisují předmět SPP 117, zaměřený na komunitní práci. Praxe probíhá v Brně, výjimky schvaluje katedra SPSP. Studenti začnou navštěvovat praxi tak, aby v době začátku semestru měli absolvováno min. 16 hodin. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program FSS, B-HE)
- Sociální práce (program FSS, B-HS)
- Sociální práce (program FSS, B-KS)
- Sociální práce (program FSS, B-MS)
- Sociální práce (program FSS, B-PL)
- Sociální práce (program FSS, B-PS)
- Sociální práce (program FSS, B-SO)
- Sociální práce (program FSS, B-SP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům podpůrné zázemí při výkonu jejich praxí. Studenti se seznamují s metodami sociální práce se skupinou a jejím využitím v praxi. Tak se očekává reflexe své zkušenosti z praxí, čímž je zachováno propojení teorie a praxe. V rámci předmětu se kromě nových poznatků o možnostech využití skupinových metod sociální práce, úloze (možnostech) sociálního pracovníka reflektují také o úskalích pomáhající profese a syndromu vyhoření. V rámci kurzu se očekává diskuse konkrétních případů a možných způsobech jejich řešení.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu by studenti měli být schopni uplatnit kompetence sociálního pracovníka ve skupinové práci, znát metody práce ve skupinách a skupinovou dynamiku, reflektovat etická dilemata a činit odůvodněná rozhodnutí a předcházet vzniku syndromu vyhoření.
- Osnova
- Časové rozvrzení: 1. Úvod do předmětu. Volba místa praxe. Supervizní kontrakt skupiny. 2. Supervize, předchůdci supervize, druhy, omezení, význam. 3. Bálintovská skupina. 4. Skupina: typy skupin. Rozlisení skupinová sociální práce, skupinová terapie, sociální práce se skupinou. Zaměření skupin a jejich moznosti pro rozvoj klienta. Skupinová dynamika, Sociální pracovník v dynamice skupinové sociální práce. 5. Komunikační moznosti sociální pracovníka ve skupině, jeho role ve skupině. 6. Skupina a tým. 7. Supervize - prakticky. 8 -9. Techniky a metody skupinové sociální práce. 10. Dusevní hygiena, prevence syndromu vyhoření a jeho pojem. 11. Etická dilemata a praktické příklady. Diskuse nad problémy z praxí 12. Hodnocení kurzu a praxí. Diskuze a připomínky. Studující si volí praxi sami podle zaměření kurzu, tedy práci se skupinou, popř. konzultují s vyučující nejasnosti předem. Již před začátkem výuky je třeba mít absolvováno min. 16 hodin praxe.
- Literatura
- Principles of Social Psychology (Orig.) : Základy sociální psychologie [Hayes, 1998] : Základy sociální psychologie [Hayes, 2003]. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2., přepracované. Praha: Portál, 2002, 189 s. ISBN 80-7178-642-X. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 2001, 285 s. ISBN 8072620967. info
- BENSON, Jarlath F. Working more creatively with groups. 2nd ed. London: Routledge, 2001, viii, 324. ISBN 0415230381. info
- DOUGLAS, Tom. Basic groupwork. 2nd ed. London: Routledge, 2000, xvi, 146. ISBN 0415224802. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese [Kopřiva, 2000]. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 80-7178-429-X. info
- HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce :metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej-naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993, 105 s. ISBN 80-85495-18-X. info
- BÚTORA, Martin. Překročit svůj stín : Kluby abstinujících a jiné svépomocné skupiny v pé. Praha: Avicenum, 1992, 234 s. : i. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou semináře skupinové práce, přednášek a diskuse v kruhu. Studenti se připravují četbou zadané literatury, absolvováním praxe, písemnými reflexemi.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončem ústním zápočtem na základě 80% docházky a vypracování písemné reflexe.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2017/SPR116