ZUR273 Základy digitální fotografie

Fakulta sociálních studií
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Petr Lindner (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:30 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět primárně přináší osvojení základů práce s digitální zrcadlovkou (nebo bezzrcadlovkou) a také základy fotožurnalistiky v běžné novinářské či publicistické praxi. Student získá znalosti nezbytné teorie fotografie například z pohledu kompozice nebo využití ohniskové vzdálenosti či hloubky ostrosti. Osvojí si technické dovednosti ve smyslu ovládání fotoaparátu pro daný účel. Student nabude znalosti problematiky užití fotografie v rozličných médiích, ve vztahu k layoutu tištěných nebo online médií. Bude umět systematicky archivovat snímky, a také je „popisovat“ ve smyslu metatagů, klíčových slov, ale také samotných popisek k fotografiím. Student získá nezbytné informace o etice ve fotografii, ať už ve vztahu k zobrazovaným skutečnostem nebo z pozice role samotného fotožurnalisty.
Osnova
  • 1. Úvodní seminář: Seznámení s předmětem, s cvičeními a úkoly pro zápočet, včetně jejich zadání a termínů. Krize fotografie v médiích 21. století. Proč digitální zrcadlovku. 2. Základní nastavení fotoaparátu: Velikost a formát obrazových dat. JPEG vs RAW. Vyvážení bílé – teorie a praxe. Citlivost ISO. Proč používat Auto ISO. Jak na redukci šumu. Další nastavení (korekce geometrického zkreslení, korekce vinětace, …). 3. Exponometrie: Správná expozice je základem technicky kvalitní fotografie. Teorie: vztah clona/čas/citlivost. Problematické scény. Korekce expozice. Čtení histogramu. Využití zobrazení přepalů. Expozice s bleskem. Blesk plus přirozené světlo, blesk vs přirozené světlo. 4. Úhel záběru – objektivy a jejich ohniska a světelnost: Význam a působení ohnisek. Využití v praxi. Hloubka ostrosti, světelnost optiky. Vztahy, využití v praxi. Cvičení v hodině: Zaostřování autofokusem. 5. Datový formát RAW: Praktické zpracování fotografií ve formátu RAW. Jak nejlépe využít potenciál tohoto formátu. Cvičení. 6. Kompozice: Jak vidět jako fotograf. Základy kompozice obecně. Zlatý řez, středová kompozice, porušování pravidel. Kompozice ve vztahu ke konkrétním médiím. 7. Světlo ve fotografii: Základní myšlenka: Fotografie = kresba světlem. Jak vidět světlo a jak jej využít. Úhel světla, kontrast, barva – v praxi. Přirozené vs umělé světlo. Jak „zkrotit“ světlo ve svůj prospěch. 8. Portrét: Specifika portrétu pro reportážní praxi a pro rozhovor. Ochrana osobnostních práv. Komunikace s portrétovaným. Foto- a žurnalista v jedné osobě. Práce s ohnisky, hloubkou ostrosti, se světlem. Blesk jako dobrý pomocník i zlý sluha. Kompozice portrétu ve vztahu k portrétované osobě. Cvičení. 9. Reportáž 1: Co je reportážní fotografie (a co není). Význam fotožurnalismu ve 21. století – v době internetu a sociálních sítí. Etika ve fotožurnalistice. Manipulace s fotografií. Ochrana osobnostních práv. Etický kodex vydavatelů a tiskových agentur. Práva fotografa-novináře. Člověčí (lidský) přístup vs. „ostré lokty“. Reportážní fotograf v akci. Akreditace vs. „volné“ focení (na ulici…). Archivace fotografií (software, částečně i hardware). Metadata, hromadné přiřazení informací k fotografiím. Fotografie & popisky. Význam a pravidla popisek. Typografie popisek. 10. Reportáž 2: Technika fotografování reportáže. General news vs. Spot news – fotografování v předem naplánovaných (a naplánovatelných) podmínkách vs. nepředvídatelné akce. Funkce moderních fotoaparátů důležité pro pořizování reportážních snímků. Ohniska. Blesk. Expozice – jak je využít v praxi. Cvičení. 11. Vyhodnocení 1. úkolu: Diskuze, zpětná vazba. 12. Vyhodnocení 2. a 3. úkolu: Diskuze, zpětná vazba. Doporučení ke zpracování závěrečné práce. 13. Závěrečné kolokvium: Diskuze nad úkoly pro zápočet (a nad celým předmětem). Hodnocení předmětu, závěr předmětu.
Literatura
  • Zpravodajství v médiích | Barbora Osvaldová a kol. | Karolinum Press 2011
  • Blesk, Praktické postupy pro digitální fotografii | Tomáš Dolejší | Computer Press 2010
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
  • Manuál pouličního fotografa | David Gibson | Zoner Press 2014
  • Zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon
  • Naučte se fotografovat dobře – kompozice | Bryan Peterson | Zoner Press 2015
  • Portrét - naučte se fotografovat kreativně | Bryan Peterson | Zoner Press
  • World Press Photo | https://www.worldpressphoto.org
  • Velká kniha reportážní fotografie | Vincent Laforet | Computer Press 2012
  • Czech Press Photo | https://www.czechpressphoto.cz
Výukové metody
Seminář
Metody hodnocení
Zakončeno zápočtem na základě prezentace seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí studijní specializace Digitální média.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.