PST414 Vedení psychoterapeutického rozhovoru

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Kostínková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
SOUHLAS
Ochota prakticky si vyzkoušet nové poznatky a postupy ve vedení rozhovoru a nacvičovat vedení rozhovoru před ostatními.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 1 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/1, pouze zareg.: 0/1
Jiné omezení: Kurz je možné si zapsat POUZE na základě udělené výjimky vyučujícím.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nabytí základních dovedností vedení psychoterapeutického rozhovoru prostřednictvím praktického nácviku. Cílem předmětu je:
aplikovat základní komunikační dovednosti při vedení psychoterapeutického rozhovoru; umět teoreticky rozdělit psychoterapeutický rozhovor na základní fáze; porozumět zákonitostem a specifickým rysům jednotlivých fází psychoterapeutického rozhovoru; trénovat samostatné klinickému uvažování při vedení rozhovoru;
Výstupy z učení
Student po úspěšném absolvování předmětu bude schopen:
používat základní komunikační dovednosti při vedení psychoterapeutického rozhovoru; znát teoretické rozdělení psychoterapeutického rozhovoru na základní fáze; rozumět zákonitostem a specifickým rysům jednotlivých fází psychoterapeutického rozhovoru; použít získané informace k samostatnému klinickému uvažování; dát zpětnou vazbu na vedení rozhovoru druhým studentem
Osnova
  • 1) Obecné charakteristiky terapeutického rozhovoru 2) První kontakt s klientem 3) Sběr dat, anamnéza 4) Terapeutická hypotéza, terapeutický kontrakt 5) Terapeutické strategie pro řešení problému: komunikační strategie a strategie zaměřené na činnost 6) Ověřování účinku, terapeutický efekt 7) Ukončení terapeutického setkávání
Literatura
    povinná literatura
  • CULLEY, Sue. Integrative counselling skills in action. 3rd ed. Los Angeles: SAGE, 2011, x, 213. ISBN 9781848601512. info
  • TIMUĽÁK, Ladislav. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru : integrativní rámec. Translated by Jana Křížová. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 181 stran. ISBN 8073671069. info
  • FREDERICKSON, Jon. Psychodynamická psychoterapie : (jak dobře naslouchat). Translated by Martin Hajný. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 290 s. ISBN 8072544144. info
  • YALOM, Irvin D. Chvála psychoterapie : otevřený dopis nové generaci psychoterapeutů a jejich pacientů. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 244 s. ISBN 8071787612. info
    doporučená literatura
  • Bender, Suzanne, Messner, Edward. Becoming a therapist: What do I say, and why?. New York: The Guilford Press, 2004.
  • HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vydání třetí. Praha: Portál, 2012, 119 stran. ISBN 9788026202219. info
  • JOYCE, Phil a Charlotte SILLS. Základní dovednosti v gestalt psychoterapii. Translated by Silvie Struková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 263 s. ISBN 9788073677718. info
    neurčeno
  • ROTH, Anthony a Peter FONAGY. What works for whom? : a critical review of psychotherapy research. 2nd ed. New York: Guilford Press, 2005, x, 661. ISBN 159385272X. info
Výukové metody
studium teoretických podkladů; teoretický výklad; nácvik praktických dovedností; supervize získaných praktických dovedností; diskuse a rozbor klinického případu ve skupině;
Metody hodnocení
sledování aktivního zapojení studentů při osvojování praktických dovedností; supervize a hodnocení toho, jak si studenti osvojili praktické dovednosti jednotlivých fází a jsou schopni sami vést psychoterapeutický rozhovor; závěrečná esej reflektující nabyté dovednosti
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019.