FSS:ZURb1226 Public relations - Informace o předmětu
ZURb1226 Public relations
Fakulta sociálních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Tomandl (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 18:00–19:40 Studio 527
- Předpoklady
- ! ZUR228 Public Relations && ZUR105 Úvod do žurnalistiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Digitální média)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Mediální studia)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Žurnalistika)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS) (3)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Digitální média) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Mediální studia) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Žurnalistika) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (5)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy public relations v teoretické i praktické rovině. Kurz vzniká ve spolupráci s praxí, studenti řeší konkrétní situace reálných klientů.
- Výstupy z učení
- Předmět připravuje prostřednictvím nabytých znalostí budoucí novináře na styk s profesionály public relations v žurnalistické praxi, ale také studentům přináší základní informace pro uplatnění přímo v public relations. V širší perspektivě pak pomáhá studentům jakožto občanům vidět vliv public relations na společenské procesy a politický život. Po úspěšném absolvování předmětu jsou studenti schopni uplatnit nabyté znalosti v praxi.
- Osnova
- Osnova je orientační. 1) Public relations (PR) jako součást komunikačních studií a marketingového mixu. Definice oboru, jeho historie a rozvoj. Cíle a metody PR. Zájmové skupiny. Publicita, image, reputace, goodwill. Étos PR, potenciální společenská prospěšnost. 2) Komunikační proces PR. Průzkum, plánování, komunikace, evaluace. Agenturní praxe. Klient, volba strategie, tvorba cen. Metody měření účinku. 3) PR a moc. PR-izace politiky. Management zviditelňování. Negativní pohledy na roli PR. Vliv PR na zpravodajství. Parazitování, anebo symbióza? 4) Oborová etika. Hranice a meze PR. Propaganda, manipulace, doublespeak, spin doctoring, astroturfing. Etické kodexy. 5) Media relations I. Tisková zpráva. Tisková konference. Online press room. Jazyk a styl. Příklady. 6) Media relations II. Praxe tiskového mluvčího. Práce s tématem a zpravodajskými hodnotami. 7) Specifika PR v různých oblastech. Byznys, kultura, sport, správa a samospráva, neziskový sektor, ekologie. 8) Krizová komunikace I. Královská disciplína PR. Pravidla, metody, strategie, taktické varianty. 9) Krizová komunikace II. Krizový scénář, krizový tým. Případové studie z české a zahraniční praxe. 10) Nemediální složky PR. Interní komunikace. Business-to-business. Public affairs. Community relations. Společenská zodpovědnost. Issues management. Publikace a copywriting. Eventy, veletrhy a výstavnictví. 11) PR 2.0. Nové trendy. Využití webu, SEO, sociální sítě. Sociální marketing. 12) PR hacking. Alternativní a levné cesty k publicitě. 13) Rekapitulace a vyhodnocení praktických úkolů.
- Literatura
- povinná literatura
- Marketingová komunikace a public relations : výklad pojmů a teorie oboru. Edited by Jan Halada. První vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 118 stran. ISBN 9788024630755. URL info
- HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 250 stran. ISBN 9788024750224. URL info
- TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média : media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 296 s. ISBN 9788025134573. info
- doporučená literatura
- KŘEČEK, Jan. Politická komunikace : od res publica po public relations. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 169 s. ISBN 9788024735368. URL info
- TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství : vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2012, 152 s. ISBN 9788087500286. info
- FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění : jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. 3., rozš. vyd. Praha: Grada, 2012, 214 s. ISBN 9788024739267. URL info
- BERNAYS, Edward L. Public relations. Oklahoma: Norman, 2010, x, 374. ISBN 1419173383. info
- FTOREK, Jozef. Public relations a politika : kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. První vydání. Praha: Grada, 2010, 184 stran. ISBN 9788024733760. URL info
- SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 239 s. ISBN 9788024728667. URL info
- L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. Translated by Petr Antonín. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 338 s. ISBN 9788073675967. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, případové studie, týmová tvorba samostatných prací a praktických projektů s přímým napojením na praxi. Simulovaná výuka pod spolu-vedením mentorů z praxe. Projektově orientovaná výuka. Rozvíjení týmové spolupráce.
- Metody hodnocení
- Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na přednáškách (prezence nejméně 75 procent) a průběžná práce na zadávaných praktických úkolech. Každý student musí během semestru zpracovat týmový praktický úkol, vždy v konkrétní spojitosti s praxí (například analýza komunikace konkrétního subjektu, návrh vhodných komunikačních kanálů, text tiskové zprávy, scénář tiskové konference, návrh krizové komunikace atd.). Úkol je hodnocen vyučujícím i klientem z praxe a následně případně doplněn či přepracován.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/ZURb1226