SPRn4476 Kritická sociální práce a sociální změna

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Klára Náplavová (přednášející)
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Magda Tesárková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 16:00–17:40 U53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumění společenským a teoretickým východiskům kritické sociální práce, seznámení se s hlavními principy a koncepty a schopnost je aplikovat k reflexi vlastních východisek a zkušeností z praxe sociální práce.
Součástí je porozumění kritické sociální práci v kontextu přístupů jako je radikální, postmoderní nebo feministická sociální práce, antiopresivní přístupy, nebo kritická reflexe. Cílem je také porozumění odlišnostem v tom, jak jsou interakce a cíle intervencí formulovány ze strany těchto jednotlivých přístupů.
Kritická sociální práce je v předmětu ukotvena do širšího společenského kontextu. Pozornost je věnována i přesahům do dalších oborů, jako jsou například sociologie, sociální politika, nebo žurnalistika. Důraz je kladen také na rozvíjení kritického myšlení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti znát společenská a teoretická východiska kritické sociální práce. Budou schopni samostatně aplikovat principy kritické sociální práce na úrovni individuální i skupinové práce s klienty, ale i na úrovni organizace a při kontaktu s dalšími institucemi. Studenti budou schopni využívat kritické myšlení při vyhledávání a hodnocení různých zdrojů dat a informací, ale také k reflexi vlastních východisek.
Osnova
  • 1) Společenský kontext kritické sociální práce
  • Kritické myšlení, sociologie, sociální politika, žurnalistika.
  • 2) Intersekcionalita
  • 3) Východiska kritické sociální práce
  • Postmodernismus, radikální, feministická, antiopresivní, antidiskriminační sociální práce
  • 4) Principy a koncepty kritické sociální práce
  • Strukturální kontext, reflexe zdrojů vědění, moc a zplnomocnění, sociální změna
  • 5) Příklady praxe kritické sociální práce
Literatura
    povinná literatura
  • Healy, Karen 2014: Social Work in Context. Creating Framework for Practice. New York: Palgrave Macmillan.
  • Healy, Karen 2000: Social Work Practices. Contemporary Perspectives on Change. London: Sage Publications.
  • Fook, Jan 2002: Social Work. Critical Theory and Practice. London: Sage Publications.
  • ROSLING, Hans, Ola ROSLING a Anna ROSLING RÖNNLUND. Faktomluva : deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají. Translated by Eva Nevrlá. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2018, 352 stran. ISBN 9788075550569. URL info
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. První vydání. Brno: Host, 2019, 253 stran. ISBN 9788075779915. URL info
    doporučená literatura
  • Adams, Robert 1996. Social Work and Empowerment. London: Macmillan.
  • Thompson, Neil 2006. Anti-discriminatory Practice. New York: Palgrave Macmillan.
  • Fook, Jan, Bob Pease (eds.) 1999. Transforming Social Work Practice. Postmodern Critical Perspectives, Lodon: Routledge.
  • HILL COLLINS, Patricia a Sirma BILGE. Intersectionality. First edition. Cambridge: Polity Press, 2016, x, 249. ISBN 9780745684482. info
Výukové metody
Těchto cílů bude dosaženo pomocí výkladu vyučujících na přednáškách, samostatné četby a následného zpracování písemných příprav, které vedou studenty k promýšlení nových informací v kontextu dosavadních znalostí a zkušeností. Nové znalosti a jejich aplikace v praxi budou také obsahem skupinových diskusí na seminářích. Proces učení je podpořen zpětnou vazbou, kterou dostávají studenti ke svým písemným přípravám od vyučující, ale také od sebe navzájem.
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, zaměřených na společenská a teoretická východiska kritické sociální práce a příklady jejich aplikace v praxi. Podstatná část výuky je věnována také diskusím a prezentacím dílčích témat studenty.
Metody hodnocení
Účast v online výuce je povinná. Jsou možné dvě absence za semestr, bez nutnosti omluvy. V případě třetí a další absence se studenti domlouvají s vyučující na formě náhrady.
V průběhu semestru mají studenti povinnost napsat tři písemné přípravy a odevzdat je ve stanoveném termínu do Odevzdávárny předmětu v ISu. Podrobnější informace k písemným přípravám jsou v interaktivních osnovách a sylabu předmětu. Pokud student odevzdá práci po termínu, domluví se s vyučující na formě doplňujícího úkolu.

Předmět je ukončen zkouškou ve formě písemné práce, ve které studenti prokazují schopnost aplikovat teoretická východiska kritické sociální práce na konkrétním příkladu z praxe. Součástí zkoušky je závěrečný seminář, na kterém studenti prezentují své práce a zároveň dostávají a dávají zpětnou vazbu ostatním studentům. Rozsah závěrečné práce je 3000 slov. Konkrétní zadání upřesní vyučující předmětu v průběhu semestru.
50% výsledné známky je založeno na aktivním zapojení do diskuse v diskusním fóru a během online seminářů.
50% výsledné známky je založeno na kvalitě písemných příprav na semináře a závěrečné práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.