FSS:ZURb1201 Metodologie mediálního výzkumu - Informace o předmětu
ZURb1201 Metodologie mediálního výzkumu
Fakulta sociálních studiípodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Novotná, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Michaela Šaradín Lebedíková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Rostislav Zlámal (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
- Předpoklady
- ! ZURb1114 Metodologie mediálního výzkumu
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Digitální média)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Mediální studia)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Žurnalistika)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS) (3)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Digitální média) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Mediální studia) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Žurnalistika) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (4)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl seznámit studenty se základními pojmy a koncepty metodologie mediálního výzkumu. Cílem seminářů je trénovat dovednosti pro tvorbu akademického textu, učit se interpretovat data a výstupy výzkumů a naučit se postupy k sepsání systematické přehledové studie. Absolvování předmětu je mimo jiné klíčové pro zvládnutí teoretické bakalářské práce. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
- Výstupy z učení
- Studenti budou: znát základní koncepce metod mediálního výzkumu; rozumět základním termínům metodologie sociálních věd; umět interpretovat data a výstupy výzkumů; naučit se postupy k sepsání systematické přehledové studie.
- Osnova
- Organizace kurzu: 1. Úvodní hodina, organizace kurzu. Seminář: Elektronické a informační zdroje. 2. Věda a vědecké poznání. Teorie vědy. Seminář: Tvorba akademického textu. 3. Hlavní výzkumná paradigmata sociálních věd. Mediální studia jako vědecká disciplína. Účel a použití mediálního výzkumu. Seminář: Výzkumná otázka a její formulace. 4. Role teorie v mediálním výzkumu, teoretická stať, systematická přehledová studie. Seminář: Systematická přehledová studie – výzkumné otázky. 5. Logika a design sociálně-vědného výzkumu. Seminář: Teorie argumentace. 6. Přehled hlavních kvantitativních, kvalitativních a smíšených výzkumných technik. Seminář: Systematická přehledová studie – zpětná vazba k výzkumným otázkám. 7. Výběr výzkumného souboru. Validita, reliabilita. Seminář: Práce s daty, typy proměnných. 8. Survey. Obsahová analýza. Seminář: Systematická přehledová studie – metody vyhledávání a jejich popis. 9. Experiment v mediálním výzkumu. Seminář: Průzkumy veřejného mínění a jejich interpretace. 10. Kvalitativní výzkum a konstruktivistické paradigma. Seminář: Systematická přehledová studie – zpětná vazba k metodám vyhledávání. 11. Zdroje a analýza dat v kvalitativním výzkumu. Seminář: Interpretace výsledků výzkumu, limity výzkumu. 12. Etika v mediálním výzkumu. Seminář: Systematická přehledová studie – syntéza poznatků. 13. Závěr kurzu.
- Literatura
- povinná literatura
- Deacon, D. et al. 1999: Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis. London: Arnold.
- BABBIE, Earl R. The practice of social research. 13th ed., international ed. [Australia]: Wadsworth Cengage Learning, 2013, xxiii, 584. ISBN 9781133050094. info
- HESSE-BIBER, Sharlene Nagy. The practice of qualitative research. Edited by Patricia Leavy. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2011, xx, 400. ISBN 9781412974578. info
- GOODWIN, C. James. Research in psychology : methods and design. 5th ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2007, xxiii, 597. ISBN 9780471763833. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- WENGRAF, Tom. Qualitative research interviewing : biographic narrative and semi-structured methods. First published. London: Sage Publications, 2001, xxiv, 398. ISBN 0803975007. info
- BLAIKIE, Norman. Designing social research : the logic of anticipation. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000, xiv, 338 s. ISBN 0-7456-1766-2. info
- Výukové metody
- Přednášky a navazující semináře, úkoly, týmová spolupráce, skupinové projekty.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou – písemným testem. Písemný test bude obsahovat jednak znalostní otázky a jednak prověří schopnost studenta přemýšlet nad zadaným metodologickým problémem. Studenti se také průběžné účastní seminářů s povinnou docházkou, výstupem je seminární práce - ve skupinkách zpracovaná systematická přehledová studie.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- ZURb1114 Metodologie mediálního výzkumu
!ZURb1201&&kredity_min(20)
- ZURb1114 Metodologie mediálního výzkumu
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2020/ZURb1201