FSS:SPRb1116 Praxe III - Informace o předmětu
SPRb1116 Odborná praxe a supervize III, skupinová
Fakulta sociálních studiípodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/12. Celkem 156 hodin praxe. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 U35
- Předpoklady
- ( SPR115 Praxe II ) && !NOW( SPR117 Praxe III )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program FSS, B-HE)
- Sociální práce (program FSS, B-HS)
- Sociální práce (program FSS, B-KS)
- Sociální práce (program FSS, B-MS)
- Sociální práce (program FSS, B-PL)
- Sociální práce (program FSS, B-PS)
- Sociální práce (program FSS, B-SO)
- Sociální práce (program FSS, B-SP) (2)
- Sociální práce (program FSS, B-SPR) (6)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům podpůrné zázemí při výkonu jejich praxí, které spočívá v řešení organizačních záležitostí i poskytované supervizi. Studenti se seznamují s metodami sociální práce se skupinou a jejím využitím v praxi. V rámci reflexe osobních zkušeností vyplývajících z praktického vzdělávání v organizaci je kladen klíčový důraz na posilování odolnosti studenta.
- Výstupy z učení
- Absolvování předmětu by mělo posílit odolnost studenta vzhledem k jeho budoucí profesní kariéře. Zároveň by měl mít větší znalosti z oblasti skupinové sociální práce i sebepéče sociálního pracovníka.
- Osnova
- Klíčovým aspektem je poskytování supervize studentům. V jejím rámci jsou akcentována níže uvedená témata. 1. Úvod do předmětu, zdůvodnění volby místa praxe, popis stážové pozice, supervizní kontrakt. 2. Organizace i pracoviště praxe. 3. Posouzení životní situace klientů organizace a popis metod intervence do jejich životní situace. 4. Sociální pracovníci organizace (jejich profesní předpoklady, přístup ke klientům, profesní hygiena). 5. Metody a techniky skupinové sociální práce. 6. Odolnost studenta i sociálního pracovníka.
- Literatura
- povinná literatura
- DOUGLAS, Tom. Basic groupwork. 2nd ed. London: Routledge, 2000, xvi, 146. ISBN 0415224802. info
- doporučená literatura
- PUNOVÁ, Monika. Posilování odolnosti v praktickém vzdělávání studentů sociální práce. Sociální práce - Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2019, roč. 19, č. 2, s. 5-20. ISSN 1213-6204. URL info
- PUNOVÁ, Monika, Jitka NAVRÁTILOVÁ, Kateřina KUBALČÍKOVÁ, Zdeňka DOHNALOVÁ, Stanislava ŠEVČÍKOVÁ a Anna JÍLKOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci optikou resilienčního konceptu. 1-. Brno: MUNI PRESS; Centrum praktických a evaluačních studií, 2014, 224 s. Sociální práce. ISBN 978-80-210-7337-1. info
- MAŠÁT, Vladimír. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. 1. vydání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012, 157 stran. ISBN 9788086057804. info
- RIEGER, Zdeněk. Loď skupiny : inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Edited by Zbyněk Vybíral. Vyd. 2., v Portálu 1. Praha: Portál, 2007, 206 s. ISBN 9788073672225. info
- DOEL, Mark. Using groupwork. London: Routledge, 2005, x, 180. ISBN 0415339316. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2., přepracované. Praha: Portál, 2002, 189 s. ISBN 80-7178-642-X. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 2001, 285 s. ISBN 8072620967. info
- ZASTROW, Charles. Social work with groups : using the class as a group leadership laboratory. 5th ed. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 2001, xxii, 573. ISBN 0534528147. info
- WHITAKER, Dorothy Stock. Using groups to help people. 2nd ed. Hove: Brunner-Routledge, 2001, xix, 356. ISBN 0415195616. info
- BENSON, Jarlath F. Working more creatively with groups. 2nd ed. London: Routledge, 2001, viii, 324. ISBN 0415230381. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese [Kopřiva, 2000]. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 80-7178-429-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej-naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993, 105 s. ISBN 80-85495-18-X. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou supervizního semináře. V jeho rámci jsou využívány různé formy supervizí (např. Bálintovská skupina) a také různé interaktivní metody. Studenti se připravují absolvováním praxe, četbou zadané literatury, písemnými reflexemi na základě zadaných otázek. Supervize probíhají skupinovou i individuální formou.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončem ústním zápočtem na základě absolvovaného počtu hodin praxe, účasti na supervizích, odevzdání průběžných úkolů a závěrečného záznamníku z praxe.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2022/SPRb1116