FSS:SPRn4469 Skupina a rozvoj - Informace o předmětu
SPRn4469 Sebezkušenostní skupina
Fakulta sociálních studiípodzim 2022
- Rozsah
- 1/2/0. 10 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ladislav Otava, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Ladislav Otava, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 10:00–13:40 P24b
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(20) && SOUHLAS
Prerekvizity předmětu: min. 20 ECTS, souhlas vyučujícího na základě rozhovoru o motivaci vstoupit do sebezkušenostní skupiny a kapacity. Zápis do předmětu: o zápis studující žádají přes žádost o výjimku via IS MUNI. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Personální management a organizační rozvoj (program FSS, N-VSPLZ)
- Sociální práce (program FSS, N-SP)
- Sociální práce makro – inovace v organizacích (program FSS, N-SPR)
- Sociální práce makro – programy služeb v komunitách (program FSS, N-SPR) (2)
- Sociální práce mikro – poradenství (program FSS, N-SPR) (2)
- Sociální práce universální (program FSS, N-SPR) (2)
- Trh práce a politika zaměstnanosti (program FSS, N-VSPLZ)
- Veřejná a sociální politika (program FSS, N-VSPLZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je sebepoznání, osobní růst a rozvoj, práce v interakcích a s interakcemi. Prohloubení porozumění sobě i druhým, vlastním osobnostním předpokladům pro výkon profese, významu studiem získávaných znalostí a dovedností.
- Výstupy z učení
- Dotčenými kompetencemi jsou zvýšení schopnosti aplikovat teorie oboru při výkonu profese; posílení pevnosti vlastní subjektivity, opravdovosti, empatie; posílení vnímání hranic profesního a osobního života, silných a slabých stránek; rozvoj uvědomění si významu vlastních názorů, postojů, hodnot klíčových pro výkon profese.
- Osnova
- Předmět je zahajován tak, že studenti po zaregistrování předmětu podají prostřednictvím IS MUNI žádost o souhlas se zápisem, tím se současně zapisují k osobnímu individuálnímu rozhovoru (cca 0,5 hodiny) o motivaci absolvovat předmět. Studenti k pohovoru přinesou text (300 ±30 slov) s odpovědí na otázku „Proč chci absolvovat sebezkušenostní skupinu?“. Vybraným studentům bude udělen souhlas se zápisem. Studenti se zápisem do předmětu zavazují dodržovat pravidla obvyklá v profesionálním prostředí pomáhajících profesí, zejména mlčenlivost.
- Literatura
- povinná literatura
- NEČASOVÁ, Mirka. Teaching social work supervision to part-time students of distance studies : challenges and opportunities. Social Work Education. Taylor & Francis, 2018, roč. 37, č. 6, s. 731-745. ISSN 0261-5479. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/02615479.2018.1487549. článek info
- OTAVA, Ladislav. Institucionalizace sociální práce a sebezkušenost sociálních pracovnic. Časopis sociální práce|Sociálna práca. Národní centrum pro rodinu, 2016, roč. 2016, č. 3, s. 105-116. ISSN 1213-6204. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008, 798 s. ISBN 978-80-247-1407-3. info
- Revisiting the use of self : questioning professional identities. Edited by Deena Mandell. Toronto: Canadian Scholars' Press, 2007, xv, 233. ISBN 9781551303345. info
- doporučená literatura
- GLUMBÍKOVÁ, Kateřina. Reflexivita v sociální práci s rodinami. Vydání 1. Praha: Grada, 2020, 176 stran. ISBN 9788027113811. URL info
- The unconscious at work : individual and organizational stress in the human services. Edited by Anton Obholzer - Vega Zagier Roberts. 1st pub. Hove: Brunner-Routledge, 1994, xviii, 224. ISBN 0415102065. info
- Výukové metody
- Předmět probíhá v blocích 1x za 2 týdny o 2 + 2 výukových hodinách, výuková hodina má 50 minut. Náplní předmětu jsou skupinová setkání během semestru s diskusí nad účastníky otevíranými tématy, která se týkající různých aspektů studijního, pracovního a osobního života frekventantů. Vedoucími skupiny jsou tato témata směřována do kontextu zejména vzdělávacího a pracovního procesu frekventantů. Během skupinové práce jde o posílení osobní a profesní identity prostřednictvím přímého náhledu na sebe sama, náhledu ostatních a na ostatní, získání a/nebo prohloubení orientace v interakcích. Využívané techniky – volné asociace, diskuse, zpětná vazba, reflexe, interpretace, korektivní zkušenost. Studenti se z nepřítomnosti na výuce omlouvají předem, e-mailem vyučujícímu.
- Metody hodnocení
- Předmět je úspěšně ukončen po absolvování minimálně 20 z 24 výukových hodin a 2 + 2 hodiny zápočtové (povinné). Dále po vypracování deníku (seminární práce) po každém bloku výukových hodin jako volného textu o rozsahu min. 300 ±30 slov s myšlenkami, pocity, dojmy, postřehy apod. a uložení do 7 dnů do IS MUNI. Deník studenti píšou i při absenci. Dále po vypracování závěrečné eseje na základě zkušenosti s děním ve skupině, deníků a také odborné literatury, a její prezentaci na zápočtovém setkání. Termín odevzdání eseje je pondělí, které předchází zápočtovému bloku. Požadovaný rozsah závěrečné práce je 3000 ±300 slov. Struktura závěrečné práce je vyvěšena v IS MU.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/fss/podzim2022/SPRn4469/op/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2022/SPRn4469