FSS:POLn6001 Politický marketing a průzkumy - Informace o předmětu
POLn6001 Politický marketing a marketingové průzkumy
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Otto Eibl, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 U42
- Předpoklady
- ! POL505 Teorie a koncepty marketingu && !NOW( POL505 Teorie a koncepty marketingu )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Evropská studia (program FSS, N-EVS)
- Evropská studia (program FSS, N-MS)
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Politologie (program FSS, N-PL)
- Politologie (program FSS, N-POL)
- Volební studia a politický marketing (program FSS, N-POL)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými koncepty politického marketingu, důraz je přitom na koncepty, které jsou aktuální. Součástí kurzu je také podrobná diskuse o vztahu teorií demokracie a politického marketingu. Ve druhé části kurzu pak probíhá příprava na realizaci průzkumu trhu. V sérii seminářů postupně studenti připravují scénář pro realizaci focus groups (včetně sestavení rekrutačního dotazníku) a dotazníkového šetření.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti znát principy, na kterých politický marketing funguje, a v současnosti nejvýznamnější teoretické koncepty. Současně budou schopni vybrat správnou metodu ke zkoumání trhu ve vztahu k aktuálním potřebám politické strany a navrhnout design vlastního marketingového výzkumu.
- Osnova
- 1. Marketing v politice I 2. Marketing v politice II 3. Marketing v kontextu teorií demokracie 4. Personalizace a celebritizace 5. Permanentní kampaň a negativní komunikace 6. Kvalitativní výzkumy I 7. Kvalitativní výzkumy II 8. Kvantitativní výzkumy I 9. Kvantitativní výzkumy II 10. Big data a nové trendy marketingového výzkumu 11. Prezentace výstupů z týmové práce
- Literatura
- povinná literatura
- Henneberg, S. (2004): The views of an advocatus dei: Political marketing and its critics. Journal of Public Affairs 4 (3): 225-243.
- Thomas, M. (2000): Niccolò Machiavelli as relationship marketing guru. In P. Harris, A. Locke and P. Rees (eds.) Machiavelli, Marketing and Management. London and New York: Routledge, pp. 67-80.
- Ormrod, R. P. 2006. A Critique of the Lees-Marshment Market-Oriented Party Model. In: Politics, Vol. 26, No. 2, s. 110-118.
- O'Cass, A. 2001. Political Marketing: An investigation of the political marketing concept and political market orientation in Australian politics. In: European Journal of Marketing, Vol. 35, No. 9/10, s. 1003-1025.
- Stephens-Davidowitz, Seth. 2017. Everybody Lies: Big Data, New Data, and What the Internet Can Tell Us About Who We Really Are. Start Publishing Notes.
- Ceron, Andrea, Stefano M Iacus, and Luigi Curini. 2017. Politics and Big Data: Forecasting and Nowcasting Elections Using Social Media. Oxon and New York Routledge.
- Brace, Ian. 2008. Questionnaire Design. Kogan Page Publishers. London: Kogan Page Publishers.
- Barbour, RS and Morgan DL. 2017. A New Era in Focus Group Research: Challenges, Innovation and Practice. London. Palgrave Macmillan.
- Wring, D. 2002. Conceptualising Political Marketing: A Framework for Election Campaign Analysis. In: O'Shaughnessy, N. J. - Henneberg, S. C. M. (Eds.) The Idea of Political Marketing. Westpoint: Praeger, s. 171-185
- Wring, D. 1997. Reconciling Marketing with Political Science: Theories of Political Marketing. In: Journal of Marketing Management, Vol. 13, No. 7, s. 651-663.
- Downs, A. (1956): An Economic Theory of Political Action in a Democracy. The Journal of Political Economy, Vol. 65, No. 2. (Apr., 1957), pp. 135-150.
- Krueger AR and Casey MA. 2014. Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research. Thousand Oaks: Sage.
- Ormrod, R. P. 2005. A Conceptual Model of Political Market Orientation. In: Lees- Marshment, J. - Wymer, W. W. (eds.) Current Issues in Political Marketing. Binghamton: The Haworth Press.
- Henneberg, S. C., M. Scammell, N. J. O'Shaughnessy. (2009). Political marketing management and theories of democracy. Marketing Theory 9 (2): 165-188.
- Lees-Marshment, J. 2001a. The product, sales and market-oriented party: How Labour learnt to market the product, not just the presentation. In: European Journal of Marketing, Vol. 35, No. 9-10, s. 1074-1084.
- SCAMMELL, Margaret. Consumer democracy : the marketing of politics. New York: Cambridge University Press, 2014, xxiv, 213. ISBN 9780521545242. info
- SAVIGNY, Heather. The problem of political marketing. New York: Continuum, 2008, 147 s. ISBN 9780826428561. info
- HINDMOOR, Andrew. Rational choice. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2006, xiv, 257. ISBN 1403934223. info
- Winning elections with political marketing. Edited by Philip Davies - Bruce I. Newman. New York: Haworth Press, 2006, xiii, 239. ISBN 0789033704. info
- Political marketing : a comparative perspective. Edited by Darren G. Lilleker - Jennifer Lees-Marshment. Manchester: Manchester University Press, 2005, xvii, 230. ISBN 0719068711. info
- Handbook of political communication research. Edited by Lynda Lee Kaid. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2004, xviii, 541. ISBN 0805837752. URL info
- SCHUMPETER, Joseph Alois. Kapitalismus, socialismus a demokracie. Translated by Jiří Ogrocký. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 470 s. ISBN 8073250446. URL info
- The idea of political marketing. Edited by Nicholas J. O'Shaughnessy - Stephan C. M. Henneberg. 1st pub. Westport: Praeger, 2002, xx, 258. ISBN 0275975959. info
- Handbook of political marketing. Edited by Bruce I. Newman. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 1999, xxiv, 792. ISBN 076191109X. info
- NEWMAN, Bruce. The marketing of the president : political marketing as campaign strategy. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994, xvii, 165. ISBN 0803951388. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře, simulace
- Metody hodnocení
- esej, dva návrhy výzkumného designu (skupinová práce), závěrečné písemní přezkoušení
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/POLn6001