FSS:SPPd0017 Kvalitativní výzkum 2 - Informace o předmětu
SPPd0017 Teorie a metodologie kvalitativního výzkumu 2
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 15 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- SPPd0016 Kvalitativní výzkum 1
Zápis kurzu vyžaduje úspěšné ukončení kurzu SPP016 Teorie a metodologie kvalitativního výzkumu 1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (angl.) (program FSS, D-SP4) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, D_SPSP_) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, D-SP4) (2)
- Social Policy and Social Work (program FSS, D-SPSW_) (2)
- Cíle předmětu
- Kvalitativní strategie v současnosti nabízí velké množství výzkumných přístupů a metod, které se od sebe liší především rozdílnou teoretickou orientací. Výzkumníci mívají při kvalitativní strategii potíže se zdůvodněním volby konkrétních výzkumných metod a přístupů vzhledem ke zkoumanému tématu a poznávacímu problému. Cílem studijního předmětu je umožnit studentům na základě pochopení různých teoretických orientací kvalitativního výzkumu a na základě definování výzkumného problému procvičení v logickém a teoretickém zdůvodnění volby konkrétní výzkumné metodiky disertační práce.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude po absolvování kurzu schopen/schopna navrhnout a vysvětlit vhodnou metodu nebo metody kvalitativního výzkumu společenského fenoménu, tématu či problému.
- Osnova
- 1. Vztahy mezi kvantitativní a kvalitativní strategií ve výzkumné praxi. Příklady napětí a spojení obou strategií v praxi: Dvou- -fázový design, Dominantní a méně dominantní design, Smíšený design.
- 2. Vybrané oblasti a témata sociální práce a veřejné politiky pro uplatnění kvalitativního výzkumného designu:
- - etnografie cílových skupin a komunit;
- - symbolické interakce a organizační procesy;
- - složité systémy s významovou mnohoznačností (Grouded Theory);
- - případové studie;
- - fenomenologické studie každodenních praktik a postojů;
- - participační výzkum a demokratické hodnocení intervencí
- 3. Vybrané metody kvalitativního výzkumu a jejich použití při tvorbě teorií:
- - studium komplexity pomocí "grounded theory";
- - studium vnitřní dynamiky "focus group";
- - testování předběžných modelů pomocí "case study";
- - konverzační rozhovor a hloubková analýza
- 4. Techniky konverzačního rozhovoru a jeho analýzy
- 5. Techniky hermeneutické interpretace organizačních a politických dokumentů
- 6. Techniky kritické diskurzivní analýzy
- 7. Techniky generování "grouded theory" pomocí kódovacích procesů
- 8. Zpracování seminárního projektu návrhu kvalitativní výzkumné metodiky pro disertační práci. Návrh bude mít následující strukturu:
- - formulace výzkumného problému;
- - teoretický nebo konceptuální základ pro formulaci problému;
- - základní výzkumné otázky a jejich posouzení podle komponentů kvalitativního výzkumu - očekávaný konceptuální rozvoj (jaké druhy předběžných tvrzení mohou být výstupem výzkumu?);
- - tvorba výběrového souboru a popis kontextu pro interpretaci dat;
- - metody sběru dat a jejich analýzy;
- - poznávací a etické limity použité metody.
- Literatura
- Glaser, B.G. (1992) Basics of grouded theory analysis. Mill Valley, CA, Sociological Press
- Seale, C. (2004) Social Research Methods. A Reader. London, Routledge
- Patton, M.Q. (2002) Qualitative research and Evaluation Methods.Thousand Oaks,CA, Sage
- Lee, T.W. (2012) Using Qualitative Methods in Organizational Research. London, Sage
- Creswell J.W. (1998) Qualitative Inquiry and research desugn. Thousand Oaks, CA, Sage
- Kvale,S. (1996) Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA, Sage
- Výukové metody
- Teoretická příprava, individuální seminární práce, seminární diskuse, prezentace před kolegy
- Metody hodnocení
- seminarní projekt, ústní zkouška
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/SPPd0017