PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–11:40 U23
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Psychologie práce. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií důležitých pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Cílem je také nácvik dovedností souvisejících s přípravou a realizací metody assessment centra.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti:
a. rozumět základním principům diagnostiky, na které je metoda assesment centra založena;
b. schopni naplánovat design assessment centra
c. znát a aplikovat model ORCE na hodnocení kompetencí
d. napsat zprávu z diagnostiky realizované metodou assessment centra
e. poskytnout zpětnou vazbu o výsledcích assesment centra - Osnova
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- povinná literatura
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- VACULÍK, Martin. Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., 2010, 202 s. Gaia. ISBN 978-80-903858-8-7. info
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře, seminární diskuse, skupinové úkoly a jejich prezentace, studium literatury
- Metody hodnocení
- Týmový úkol: 15 bodů
Individuální úkoly: 24 bodů
Písemná zkouška: 20 bodů
Účast na studijních setkáních je povinná (6 ze 7).
Bodové hodnocení je převedeno na známky podle tohoto klíče: A (59 – 54), B (53 – 48), C (47 – 43), D (42 – 38), E (37 – 33), F (32 a méně). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–11:15 U23
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Psychologie práce. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií důležitých pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Cílem je také nácvik dovedností souvisejících s přípravou a realizací metody assessment centra.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti:
a. rozumět základním principům diagnostiky, na které je metoda assesment centra založena;
b. schopni naplánovat design assessment centra
c. znát a aplikovat model ORCE na hodnocení kompetencí
d. napsat zprávu z diagnostiky realizované metodou assessment centra
e. poskytnout zpětnou vazbu o výsledcích assesment centra - Osnova
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- povinná literatura
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- VACULÍK, Martin. Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., 2010, 202 s. Gaia. ISBN 978-80-903858-8-7. info
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře, seminární diskuse, skupinové úkoly a jejich prezentace, studium literatury
- Metody hodnocení
- Týmový úkol: 15 bodů
Individuální úkoly: 24 bodů
Písemná zkouška: 20 bodů
Účast na studijních setkáních je povinná (6 ze 7).
Bodové hodnocení je převedeno na známky podle tohoto klíče: A (59 – 54), B (53 – 48), C (47 – 43), D (42 – 38), E (37 – 33), F (32 a méně). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–11:15 U23
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Psychologie práce. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií důležitých pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Cílem je také nácvik dovedností souvisejících s přípravou a realizací metody assessment centra.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti:
a. rozumět základním principům diagnostiky, na které je metoda assesment centra založena;
b. schopni naplánovat design assessment centra
c. znát a aplikovat model ORCE na hodnocení kompetencí
d. napsat zprávu z diagnostiky realizované metodou assessment centra
e. poskytnout zpětnou vazbu o výsledcích assesment centra - Osnova
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- povinná literatura
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- VACULÍK, Martin. Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., 2010, 202 s. Gaia. ISBN 978-80-903858-8-7. info
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře, seminární diskuse, skupinové úkoly a jejich prezentace, studium literatury
- Metody hodnocení
- Týmový úkol: 15 bodů
Individuální úkoly: 24 bodů
Písemná zkouška: 20 bodů
Účast na studijních setkáních je povinná (6 ze 7).
Bodové hodnocení je převedeno na známky podle tohoto klíče: A (59 – 54), B (53 – 48), C (47 – 43), D (42 – 38), E (37 – 33), F (32 a méně). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2016
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–11:15 U35
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).
Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.
Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra. - Osnova
- Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- How people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001, xxiii, 397. ISBN 0805836128. info
- Výukové metody
- V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
- Metody hodnocení
- ÚKOL 1: Modelové situace
Tento úkol je připraveny pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 - 5 studentů. Úkolem studentů je připravit tři modelové situace (dvě skupinové situace, jedna individuální situace). V každé modelové situaci bude možné měřit 3 - 4 kompetence. Projevy chování kompetencí budou operacionalizovány pro každou modelovou situaci (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci).
Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí.
ÚKOL 2: Individuální zpráva z pozorování
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva bude obsahovat popis chování ve dvou modelových situacích. Slovní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka.
ÚKOL 3: Slovníkové heslo
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol vybrané pojmy z oblasti metody assessment centra do podoby slovníkového hesla. Zpracování bude obsahovat také citace z použitých zdrojů. Rozsah zpracovaného hesla se pohybuje v rozmezí 500 - 1000 znaků včetně mezer.
ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465 (viz Požadavky na ukončení předmětu).
Zkouška má písemnou podobu. Jedná se o písemný test, který má celkem 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (65%) a výkonem při zkoušce (35%). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2015
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–11:15 U23
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).
Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.
Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra. - Osnova
- Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- How people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001, xxiii, 397. ISBN 0805836128. info
- Výukové metody
- V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
- Metody hodnocení
- ÚKOL 1: Modelové situace
Tento úkol je připraveny pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 - 5 studentů. Úkolem studentů je připravit tři modelové situace (dvě skupinové situace, jedna individuální situace). V každé modelové situaci bude možné měřit 3 - 4 kompetence. Projevy chování kompetencí budou operacionalizovány pro každou modelovou situaci (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci).
Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí.
ÚKOL 2: Individuální zpráva z pozorování
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva bude obsahovat popis chování ve dvou modelových situacích. Slovní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka.
ÚKOL 3: Slovníkové heslo
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol vybrané pojmy z oblasti metody assessment centra do podoby slovníkového hesla. Zpracování bude obsahovat také citace z použitých zdrojů. Rozsah zpracovaného hesla se pohybuje v rozmezí 500 - 1000 znaků včetně mezer.
ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465 (viz Požadavky na ukončení předmětu).
Zkouška má písemnou podobu. Jedná se o písemný test, který má celkem 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (65%) a výkonem při zkoušce (35%). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2014
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–11:15 U23
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).
Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.
Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra. - Osnova
- Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- How people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001, xxiii, 397. ISBN 0805836128. info
- Výukové metody
- V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
- Metody hodnocení
- ÚKOL 1: Modelové situace
Tento úkol je připraveny pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 - 5 studentů. Úkolem studentů je připravit tři modelové situace (dvě skupinové situace, jedna individuální situace). V každé modelové situaci bude možné měřit 3 - 4 kompetence. Projevy chování kompetencí budou operacionalizovány pro každou modelovou situaci (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci).
Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí.
ÚKOL 2: Individuální zpráva z pozorování
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva bude obsahovat popis chování ve dvou modelových situacích. Slovní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka.
ÚKOL 3: Slovníkové heslo
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol vybrané pojmy z oblasti metody assessment centra do podoby slovníkového hesla. Zpracování bude obsahovat také citace z použitých zdrojů. Rozsah zpracovaného hesla se pohybuje v rozmezí 500 - 1000 znaků včetně mezer.
ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465 (viz Požadavky na ukončení předmětu).
Zkouška má písemnou podobu. Jedná se o písemný test, který má celkem 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (65%) a výkonem při zkoušce (35%). - Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2013
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–11:40 U23
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).
Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.
Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra. - Osnova
- Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- How people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001, xxiii, 397. ISBN 0805836128. info
- Výukové metody
- V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
- Metody hodnocení
- ÚKOL 1: Modelové situace
Tento úkol je připraveny pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 - 5 studentů. Úkolem studentů je připravit tři modelové situace (dvě skupinové situace, jedna individuální situace). V každé modelové situaci bude možné měřit 3 - 4 kompetence. Projevy chování kompetencí budou operacionalizovány pro každou modelovou situaci (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci).
Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí.
ÚKOL 2: Individuální zpráva z pozorování
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva bude obsahovat popis chování ve dvou modelových situacích. Slovní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka.
ÚKOL 3: Slovníkové heslo
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol vybrané pojmy z oblasti metody assessment centra do podoby slovníkového hesla. Zpracování bude obsahovat také citace z použitých zdrojů. Rozsah zpracovaného hesla se pohybuje v rozmezí 500 - 1000 znaků včetně mezer.
ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465 (viz Požadavky na ukončení předmětu).
Zkouška má písemnou podobu. Jedná se o písemný test, který má celkem 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (65%) a výkonem při zkoušce (35%). - Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2012
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–11:40 U33
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).
Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.
Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra. - Osnova
- Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- How people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001, xxiii, 397. ISBN 0805836128. info
- Výukové metody
- V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
- Metody hodnocení
- ÚKOL 1: Modelové situace
Tento úkol je připraveny pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 - 5 studentů. Úkolem studentů je připravit tři modelové situace (dvě skupinové situace, jedna individuální situace). V každé modelové situaci bude možné měřit 3 - 4 kompetence. Projevy chování kompetencí budou operacionalizovány pro každou modelovou situaci (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci).
Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí.
ÚKOL 2: Individuální zpráva z pozorování
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva bude obsahovat popis chování ve dvou modelových situacích. Slovní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka.
ÚKOL 3: Slovníkové heslo
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol vybrané pojmy z oblasti metody assessment centra do podoby slovníkového hesla. Zpracování bude obsahovat také citace z použitých zdrojů. Rozsah zpracovaného hesla se pohybuje v rozmezí 500 - 1000 znaků včetně mezer.
ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465 (viz Požadavky na ukončení předmětu).
Zkouška má písemnou podobu. Jedná se o písemný test, který má celkem 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (65%) a výkonem při zkoušce (35%). - Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. - Rozvrh
- Po 8:00–11:40 U32
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).
Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.
Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra. - Osnova
- Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- How people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001, xxiii, 397. ISBN 0805836128. info
- Výukové metody
- V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
- Metody hodnocení
- ÚKOL 1: Modelové situace
Tento úkol je připraveny pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 - 5 studentů. Úkolem studentů je připravit tři modelové situace (dvě skupinové situace, jedna individuální situace). V každé modelové situaci bude možné měřit 3 - 4 kompetence. Projevy chování kompetencí budou operacionalizovány pro každou modelovou situaci (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci).
Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí.
ÚKOL 2: Individuální zpráva z pozorování
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva bude obsahovat popis chování ve dvou modelových situacích. Slovní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka.
ÚKOL 3: Slovníkové heslo
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol vybrané pojmy z oblasti metody assessment centra do podoby slovníkového hesla. Zpracování bude obsahovat také citace z použitých zdrojů. Rozsah zpracovaného hesla se pohybuje v rozmezí 500 - 1000 znaků včetně mezer.
ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465 (viz Požadavky na ukončení předmětu).
Zkouška má písemnou podobu. Jedná se o písemný test, který má celkem 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (65%) a výkonem při zkoušce (35%). - Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. - Rozvrh
- Po 8:00–11:40 U23
- Předpoklady
- SOUHLAS&& PSY409 Psych. organizace a řízení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).
Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.
Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra. - Osnova
- Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- How people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001, xxiii, 397. ISBN 0805836128. info
- Výukové metody
- V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
- Metody hodnocení
- ÚKOL 1: Modelové situace
Tento úkol je připraveny pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 - 5 studentů. Úkolem studentů je připravit tři modelové situace (dvě skupinové situace, jedna individuální situace). V každé modelové situaci bude možné měřit 3 - 4 kompetence. Projevy chování kompetencí budou operacionalizovány pro každou modelovou situaci (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci).
Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí.
ÚKOL 2: Individuální zpráva z pozorování
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva bude obsahovat popis chování ve dvou modelových situacích. Slovní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka.
ÚKOL 3: Slovníkové heslo
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol vybrané pojmy z oblasti metody assessment centra do podoby slovníkového hesla. Zpracování bude obsahovat také citace z použitých zdrojů. Rozsah zpracovaného hesla se pohybuje v rozmezí 500 - 1000 znaků včetně mezer.
ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465 (viz Požadavky na ukončení předmětu).
Zkouška má písemnou podobu. Jedná se o písemný test, který má celkem 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (65%) a výkonem při zkoušce (35%). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2009
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. - Rozvrh
- Po 8:00–11:40 U23
- Předpoklady
- SOUHLAS&& PSY409 Psych. organizace a řízení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).
Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.
Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra. - Osnova
- Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- How people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001, xxiii, 397. ISBN 0805836128. info
- Metody hodnocení
- V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
ÚKOL 1: Modelové situace
Tento úkol je připraveny pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 - 5 studentů. Úkolem studentů je připravit tři modelové situace (dvě skupinové situace, jedna individuální situace). V každé modelové situaci bude možné měřit 3 - 4 kompetence. Projevy chování kompetencí budou operacionalizovány pro každou modelovou situaci (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci).
Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí.
ÚKOL 2: Individuální zpráva z pozorování
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva bude obsahovat popis chování ve dvou modelových situacích. Slovní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka.
ÚKOL 3: Slovníkové heslo
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol vybrané pojmy z oblasti metody assessment centra do podoby slovníkového hesla. Zpracování bude obsahovat také citace z použitých zdrojů. Rozsah zpracovaného hesla se pohybuje v rozmezí 500 - 1000 znaků včetně mezer.
ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465 (viz Požadavky na ukončení předmětu).
Zkouška má písemnou podobu. Jedná se o písemný test, který má celkem 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (65%) a výkonem při zkoušce (35%). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
PSY465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2008
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. - Rozvrh
- každé liché pondělí 8:00–11:40 U35
- Předpoklady
- PSY409 Psych. organizace a řízení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center). Nejedná se o jednu metodu nebo o jednu aktivitu, ale o celý postup obsahující řadu dílčích kroků a řadu metod. Metoda assessment centra se od jiných metod výběru a hodnocení lidí liší rozmanitostí zařazených metod, využitím většího množství zacvičených osob, které pozorují a hodnotí chování, kritérii a metodami hodnocení chování. Jednoduše řečeno metoda assessment centra je založená na pozorování několika účastníků v různých situacích, několika na sobě nezávislými, zacvičenými posuzovateli. Jde o sloučení řady dílčích metod sběru dat jakými jsou zkoušky odborných znalostí, pozorování chování, psychodiagnostické testy nebo rozhovor. Předmět je primárně určen studentům magisterského studia psychologie Fakulty sociálních studií MU. Předmět není vypisován mimo mateřské obory.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
psy465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiípodzim 2003
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. - Rozvrh
- každé sudé pondělí 14:00–17:40 G31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
psy465 Assessment a development centrum
Fakulta sociálních studiípodzim 2006
Předmět se v období podzim 2006 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
psy465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiípodzim 2005
Předmět se v období podzim 2005 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
psy465 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiípodzim 2004
Předmět se v období podzim 2004 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)