DA4PIT10 Protection of information in European and international law IV

Právnická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. JUDr. Pavel Koukal, Ph.D. (přednášející)
JUDr. MgA. Jakub Míšek, Ph.D. (přednášející)
prof. JUDr. Radim Polčák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. JUDr. Pavel Koukal, Ph.D.
Ústav práva a technologií – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Tereza Buchalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to explain the issue of public sector information and to discuss related relevant issues.
Výstupy z učení
Upon the completion of this course, students shall be able to:
Understand the regulatory framework of public sector information;
Address the collisions between the rights concerned and interests in the provision of public sector information;
Critically discuss the shortcomings of current regulatory framework
Osnova
  • Public sector information - concept and basic legal Framework;
  • Open Data and openness of public administration and limits thereof;
  • Big Data - concept and related legal issues;
  • Re-use of public sector information and the rights and interests of the individual
Literatura
    povinná literatura
  • 1. BORGESIUS, Frederik Zuiderveen, GRAY, Jonathan and EECHOUD, Mireille Van, 2015. Open Data, Privacy, and Fair Information Principles: Towards a Balancing Framework. Berkeley Technology Law Journal. 2015. Vol. 30, no. 3, p. 2073–2132
  • 3. CUSTERS, Bart and URŠIČ, Helena, 2016. Big data and data reuse: a taxonomy of data reuse for balancing big data benefits and personal data protection. International Data Privacy Law. 1 February 2016. Vol. 6, no. 1, p. 4–15. DOI 10.1093/idpl/ipv028
  • 2. Koops, Bert-Jaap and Newell, Bryce Clayton and Timan, Tjerk and Škorvánek, Ivan and Chokrevski, Tom and Galič, Maša, A Typology of Privacy (March 24, 2016). University of Pennsylvania Journal of International Law 38(2): 483-575 (2017); Tilburg Law Sch
Výukové metody
individual and group tutoring sessions, individual resolution of specific research tasks, colloquial presentation of research results
Metody hodnocení
Essay resolving assigned scientific issue (50%), colloquial presentation of results of individual research (50%)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.