BTPO0121s Ošetřovatelská péče v pediatrii - seminář

Lékařská fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dana Soldánová (přednášející)
Mgr. Dana Soldánová (cvičící)
Garance
Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Soldánová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 13:00–14:40 F01B1/313
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je součástí komplexu povinných předmětů z klinických oborů, navazuje na znalosti z anatomie, fyziologie, mikrobiologie, epidemiologie, farmakologie, první pomoci a pediatrie. Je koncipován jako teoreticko-praktický, výuka probíhá v odborné učebně na Katedře ošetřovatelství. Seznamuje studenty s péčí o zdravé a nemocné dítě od narození až do dospělosti. Zaměřuje se na fyziologického a patologického novovorozence, psychomototorický vývoj dítěte, onemocnění dětského věku, úrazy a kardiopulmonální resuscitaci u dětí. Učí studenty porozumět zvláštnostem dětského věku, postavení dítěte v rodině a specifikům komunikace s dítětem. Věnuje pozornost dítěti znevýhodněnému, týranému, zneužívanému a zanedbávanému. Seznamuje studenty s primární péčí v pediatrii a specifickými dětskými zařízeními.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
definovat fyziologického a patologického novorozence a ošetřovatelskou péči u novorozenců
rozdělit dětský věk a porozumět zvláštnostem dětského věku
charakterizovat psychomotorický vývoj dítěte v jednotlivých vývojových období
popsat náhlé stavy a úrazy u dětí a jejich řešení
předvést správnou techniku KPR u dětí všech věkových kategorií
porozumět významu výživy v dětském věku
komunikovat s dítětem všech věkových kategorií
porozumět postavení dítěte v rodině
definovat dítě znevýhodněné, týrané a zanedbávané
popsat péči o dítě u praktického lékaře pro děti a dorost
posat specifická dětská zdravotnická zařízení.
Osnova
  • Ošetřovatelská péče o fyziologického novorozence.
  • Klasifikace novorozence.
  • Ošetřovatelská péče o patologického novovorozence.
  • Syndrom SIDS.
  • Rozdělení dětského věku.
  • Psychomotorický vývoj dítěte.
  • Výživa a léčebná výživa u dětí.
  • Ošetřovatelská péče u dětí s úrazem.
  • KPR u dětí.
  • Dítě v rodině.
  • Syndrom CAN.
  • Péče o dítě u praktického lékaře.
  • Péče o dítě v dětských zařízeních.
Literatura
    doporučená literatura
  • KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 327 stran. ISBN 9788024750149. info
  • SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 9788024735924. info
  • SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 9788024735931. info
  • FENDRYCHOVÁ, Jaroslava. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence : vybrané kapitoly. 1 vyd. Praha: Grada, 2011, 189 s. ISBN 9788024739403. info
  • SLEZÁKOVÁ, Lenka. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010, 280 s. ISBN 9788024732862. info
  • BOLEDOVIČOVÁ, Mária. Pediatrické ošetrovateľstvo : učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. 2. preprac. a dopl. vyd. Martin: Osveta, 2006, 208 s. ISBN 8080632111. info
  • FENDRYCHOVÁ, Jaroslava, Miluše VACUŠKOVÁ a Alena ZOUHAROVÁ. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. 2. přeprac. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005, 160 s. ISBN 8070134321. info
  • O'CALLAGHAN, Christopher a Terence STEPHENSON. Pediatrie do kapsy. Translated by Jana Bíbová. 2., zcela přeprac. vydání. Praha: Grada, 2005, 434 s. ISBN 8024709333. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
Výukové metody
přednášky
skupinová práce (metody k podpoře kritického myšlení, participativní a heuristické)
skupinová diskuse
demonstrování a procvičení modelových situací
alternativní výukové metody
Metody hodnocení
zápočet
písemný test teoretických znalostí - minimálně 75% úspěšnost
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.