PdF:Bi1MP_ENV3 Praktikum v EVP 3 - Informace o předmětu
Bi1MP_ENV3 Praktikum k environmentálnímu vzdělávání a pěstitelství 3
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Předpoklady
- Bi1MK_ENV1, Bi1MK_ENV2 nebo Bi1MP_ENV1, Bi1MP_ENV2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1,porozumět a vysvětlit využití integrovaného tématického vyučování (ITV)nebo projektové výuky s tématem pěstitelství pro environmentální vzdělávání ve školním vzdělávacím programu na základní škole ;
2, použít informace o pedagogickém výzkumu a navštívené škole k dopracování ITV s využitím akčního výzkumu ;
3,vytvořit a ověřit metodické materiály pro environmentální vzdělávání v určitém regionu ;
4,předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při navrhování a realizaci pedagogického výzkumu v environmentálním vzdělávání na konkrétní škole;
5,na základě nabytých znalostí a dovedností odvodit i neznámé situace pro přípravu projektu ;
6,interpretovat výsledky skupinové seminární práce a výzkumu na konferenci Cílem předmětu je poznávání alternativních školních prostředí a další nácvik pedagogických dovedností, rozvíjející teoretické znalostí a zkušenosti, získané v již realizovaných předmětech specializace. Formou „Cestovatelské školy“ (tzv. „Toulavý autobus“) studenti navštíví a dle možnosti zrealizují aktivizující výuku v alternativním vzdělávacím prostředí. Obsahem předmětu je poslední fáze dynamického modelu zkušenostního učení studentů Učitelství pro 1. st v programu „Biologie pro život a zdraví“, kde student specialista metodik a specialista v oboru nejen prohlubuje na základě praktické přípravy menagerské dovednosti zkušenostního učení specializace, ale má možnost získat zajímavé pedagogické kontakty a vyzkoušet si pedagogický výzkum . Závěry budou studenti prezentovat na studentské konferenci SVOČ, event. na konferenci MRKEV (Malá Regionální Konference Ekologické Výchovy). - Osnova
- 1,využití integrovaného tématického vyučování (ITV)nebo projektové výuky s tématem pěstitelství pro environmentální vzdělávání ve školním vzdělávacím programu na základní škole ; 2,pedagogický výzkumu a ŠVP školy a ITV s využitím akčního výzkumu ; 3,vytváření a ověření metodických materiálů pro environmentální vzdělávání v určitém regionu ; 4,situační učení a příprava projektové výuky 5,"toulavý autobus" 6,interpretace výsledků skupinové seminární práce a výzkumu na konferenci
- Literatura
- JANÍK, Tomáš a Petr KNECHT. Pedagogický výzkum a kurikulární reforma české školy. In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi pedagogického výzkumu. Recenzovaný sborník. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, s. 30-41. ISBN 978-80-7394-061-4. info
- COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy : náměty pro učitele. První vydání. Praha: Fortuna, 2006, 135 stran. ISBN 8071689580. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 s. ISBN 80-7315-046-8. info
- JANÍK, Tomáš a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Projektové vyučování. Komenský. 2002, roč. 127, s. 2-4. ISSN 0323-0449. info
- ŠTÍPKOVÁ, Vlasta. Projektové vyučování na 1. stupni základní školy. Edited by Jiří Havel. 2002, 92 l. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika : vytváření mostů. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 118 s. info
- KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
- ŠVEC, Vlastimil. Kvalitativní pedagogický výzkum. In Kapitoly z metodologie pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994, s. 72-76. ISBN 80-210-1031-2. info
- Výukové metody
- exkurze, zkušenostní učení, diskuse, e-learning, projekt, domácí příprava, prezentace
- Metody hodnocení
- zpracování případové studie,prezentace, týmová práce, analýza dat, esej
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/Bi1MP_ENV3