PdF:IVp106 Poradenství u dospělých 2 - Informace o předmětu
IVp106 Poradenství a intervence u dospělých osob 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVp106/01: Po 13:00–14:50 učebna 19a, L. Matoušková, H. Vaďurová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti o možnostech podpory dospělých osob s postižením či znevýhodněním, lidí v náročných životních situacích i v seniorském věku a jejich rodin; získat informace o vybraných přístupech k nim (např. ve snoezelenu), o podpoře komunikace a dokázat je využít v poradenství a intervenci.
V seminářích je kladen důraz na aktivní zapojení studentů.
Na konci kurzu je student:
schopen volit vhodné strategie v přístupu k dospělým lidem s postižením či znevýhodněním;
umí vytvořit adekvátní plán podpory;
porozumí vlastním potřebám a podstatě práce v pomáhajících profesích. - Osnova
- podpora dospělých osob s těžkým postižením a osob v obtížných životních situacích
- využití konceptu Bazální stimulace u dospělých osob, snoezelen
- podpora osob s demencí a pečujících o osoby s demencí
- možnosti podpory osob se získaným postižením, po poškození mozku
- poradenství – zaměřené na člověka a jeho životní situaci
- strategie práce s dospělými lidmi s postižením a znevýhodněním v institucionální péči
- Literatura
- doporučená literatura
- FILATOVA, R. Snoezelen-MSE. Asociace konceptu Snoezelen v České republice, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
- ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
- EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
- LA TOURELLE, Maggie. Dar jménem Alzheimer : nové náhledy na potenciál Alzheimerovy choroby a její léčby. Translated by Richard Herbich. Praha: Dobrovský s.r.o., 2016, 250 stran. ISBN 9788073903084. info
- BOLTE TAYLOR, J. Můj okamžik prozření. Praha: Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1474-9.
- Výukové metody
- skupinová práce, samostudium (práce s českými i zahraničními zdroji - text, video), diskuse, exkurze
- Metody hodnocení
- aktivní přístup, připravenost; seminární práce
- Informace učitele
- Literatura
• BOLTE TAYLOR, J. Můj okamžik prozření. Praha: Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1474-9.
• ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
• EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
• FILATOVA, R. Snoezelen-MSE. Asociace konceptu Snoezelen v České republice, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
• FRÖHLICH, A., HEINEN, N., KLAUSS, T., LAMERS, W. (2011) Schwere und mehrfache Behinderung – interdisziplinär. Impulse: Schwere und mehrfache Behinderung. Band 1. Oberhausen: ATHENA-Verlag.
• JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Strategie práce s klienty, krizové scénáře. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.
• LA TOURELLE, M. Dar jménem Alzheimer: nové náhledy na potenciál Alzheimerovy choroby a její léčby. Praha: Dobrovský s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7390-308-4.
• SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/IVp106