SP4MP_RKS1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- neurčeno
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie.
SP4MP_RKS1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_RKS1/01: Čt 13:55–17:25 učebna 60, L. Vrbecká Doležalová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie.
SP4MP_RKS1 Specializace: Surdopedie se znakovým jazykem 1
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_RKS1/01: Pá 18. 3. 8:25–12:50 centrum, Pá 1. 4. 8:25–12:50 centrum, Pá 22. 4. 8:25–12:50 centrum, Pá 20. 5. 8:25–12:50 centrum, R. Horáková, P. Kopečný
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti se sluchovým postižením.
SP4MP_RKS1 Specializace: L, S Terapie narušené komunikační schopnosti 1
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_RKS1/01: Út 7:30–9:10 učebna 52, P. Kopečný
- Předpoklady
- SP4MP_SPL3 Specializace: logopedie 3
absolvování Specializace Logopedie 3 (SP4MP_SPL3) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti diagnostiky a terapie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti; má prohloubené znalosti o diagnostice a terapii specificky narušeného vývoje řeči u dětí, dysartrie vývojové i dysartrie získané, afázie. Student má prohloubené znalosti pojmů a metod z oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; umí získané vědomosti použít při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnosatika,terapie, prevence); terapie narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie; terapie afázie,dysartrie; terapeutické strategie; vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností;
- Literatura
- SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 191 stran. ISBN 9788026203698. info
- KANNENGIESER, Simone. Sprachentwicklungsstörungen : Grundlagen, Diagnostik und Therapie. 2., aktualisierte und erweit. München: Elsevier, Urban & Fischer, 2012, x, 477. ISBN 9783437483516. info
- FRANKE, Ulrike. Arbeitsbuch Aphasie. 7., bearb. Aufl. München: Urban & Fischer, 2011, xiii, 202. ISBN 9783437444661. info
- BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 9788026200413. URL info
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie v klinické praxi. In Neurológia pre prax. 1 (Suppl.1). 2008, s. 17-18. ISSN 1335-9592. info
- DECKERT, Markus P. Anatomie der Sprache, Stimme und Atmung : ein Arbeitsbuch für Studierende der Logopädie, Sprachheilpädagogik und Stimm- und Atemtherapie. 4., überarbeitete und erwei. Berlin: Lehmanns Media - LOB.de, 2007, xv, 283. ISBN 9783865411532. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KAHN, Alice. Craniofacial anomalies : a beginner's guide for speech-language pathologists. New York: Delmar Cengage Learning, 2000, ix, 284. ISBN 9781565939875. info
- MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
- KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
- Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- seminář; diskuse ve třídě; prezentace - domácí příprava
- Metody hodnocení
- průběžné testování; závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné dosáhnout minimálně 75 % správných odpovědí); ústní zkouška (na základě výsledků písemného testu)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
SP4MP_RKS1 Specializace: L, S Terapie narušené komunikační schopnosti 1
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_RKS1/01: St 12:05–13:45 učebna 53, J. Klenková
- Předpoklady
- SP4MP_SPL3 Specializace: logopedie 3
absolvování Specializace Logopedie 3 (SP4MP_SPL3) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti diagnostiky a terapie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti; má prohloubené znalosti o diagnostice a terapii specificky narušeného vývoje řeči u dětí, dysartrie vývojové i dysartrie získané, afázie. Student má prohloubené znalosti pojmů a metod z oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; umí získané vědomosti použít při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnosatika,terapie, prevence); terapie narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie; terapie afázie,dysartrie; terapeutické strategie; vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností;
- Literatura
- BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie v klinické praxi. In Neurológia pre prax. 1 (Suppl.1). 2008, s. 17-18. ISSN 1335-9592. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
- KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
- Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- seminář; diskuse ve třídě; prezentace - domácí příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí); ústní zkouška (na základě výsledků písemného testu)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
SP4MP_RKS1 Specializace: L, S Terapie narušené komunikační schopnosti 1
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_RKS1/01: Čt 16:40–18:20 učebna 51, J. Klenková
- Předpoklady
- SP4MP_SPL3 Specializace: logopedie 3
absolvování Specializace Logopedie 3 (SP4MP_SPL3) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti diagnostiky a terapie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti; má prohloubené znalosti o diagnostice a terapii specificky narušeného vývoje řeči u dětí, dysartrie vývojové i dysartrie získané, afázie. Student má prohloubené znalosti pojmů a metod z oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; umí získané vědomosti použít při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnosatika,terapie, prevence); terapie narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie; terapie afázie,dysartrie; terapeutické strategie; vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností;
- Literatura
- BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie v klinické praxi. In Neurológia pre prax. 1 (Suppl.1). 2008, s. 17-18. ISSN 1335-9592. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
- KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
- Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- seminář; diskuse ve třídě; prezentace - domácí příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí); ústní zkouška (na základě výsledků písemného testu)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
SP4MP_RKS1 Specializace: L, S Terapie narušené komunikační schopnosti 1
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_RKS1/01: St 11:35–13:15 učebna 52, J. Klenková
- Předpoklady
- SP4MP_SPL3 Specializace: logopedie 3
absolvování Specializace Logopedie 3 (SP4MP_SPL3) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti diagnostiky a terapie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti; má prohloubené znalosti o diagnostice a terapii specificky narušeného vývoje řeči u dětí, dysartrie vývojové i dysartrie získané, afázie. Student má prohloubené znalosti pojmů a metod z oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; umí získané vědomosti použít při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnosatika,terapie, prevence); terapie narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie; terapie afázie, terapeutické strategie,terapie afázie u dětí; vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností;
- Literatura
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie v klinické praxi. In Neurológia pre prax. 1 (Suppl.1). 2008, s. 17-18. ISSN 1335-9592. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
- KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
- Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- seminář; diskuse ve třídě; prezentace - domácí příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí); ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
SP4MP_RKS1 Specializace: L+S Terapie narušené komunikační schopnosti 1
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- St 7:00–8:40 učebna 51
- Předpoklady
- SP4MP_SPL3 Specializace: logopedie 3
absolvování Specializace Logopedie 3 (SP4MP_SPL3) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti diagnostiky a terapie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti; má prohloubené znalosti o diagnostice a terapii specificky narušeného vývoje řeči u dětí, dysartrie vývojové i dysartrie získané, afázie. Student má prohloubené znalosti pojmů a metod z oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; umí získané vědomosti použít při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnosatika,terapie, prevence); terapie narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie; terapie afázie, terapeutické strategie,terapie afázie u dětí; vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností;
- Literatura
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie v klinické praxi. In Neurológia pre prax. 1 (Suppl.1). 2008, s. 17-18. ISSN 1335-9592. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
- KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
- Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- seminář; diskuse ve třídě; prezentace - domácí příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí); ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
SP4MP_RKS1 Specializace: L+S Terapie narušené komunikační schopnosti 1
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 16:10–17:50 učebna 53
- Předpoklady
- SP4MP_SPL3 Specializace: logopedie 3
absolvování Specializace Logopedie 3 (SP4MP_SPL3) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti diagnostiky a terapie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti; má prohloubené znalosti o diagnostice a terapii specificky narušeného vývoje řeči u dětí, dysartrie vývojové i dysartrie získané, afázie. Student má prohloubené znalosti pojmů a metod z oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; umí získané vědomosti použít při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnosatika,terapie, prevence); terapie narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie; terapie afázie, terapeutické strategie,terapie afázie u dětí; vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností;
- Literatura
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie v klinické praxi. In Neurológia pre prax. 1 (Suppl.1). 2008, s. 17-18. ISSN 1335-9592. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
- KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
- Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- seminář; diskuse ve třídě; prezentace - domácí příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí); ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
SP4MP_RKS1 Specializace: L+S Terapie narušené komunikační schopnosti 1
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- St 9:45–13:15 učebna 52
- Předpoklady
- SP4MP_SPL3 Specializace: logopedie 3
absolvování Specializace Logopedie 3 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu student bude schopen porozumět problematice: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence, logopedická terapie, vymezení logopedické terapie, cíle terapie narušené komunikační schopnosti, metody logopedické terapie, techniky a strategie logopedické terapie, principy logopedické terapie, formy a druhy logopedické terapie, pomůcky a materiály, využívané při logopedické terapii, terapie narušeného vývoje řeči, logopedická terapie u dětí s opožděným vývojem řeči, využívané terapeutické postupy při terapii narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie, terapie dyslalie, terapeutické postupy, vyvozování hlásky, fixace, automatizace, zásady terapie dyslalie, terapie afázie, terapeutické strategie, materiály a pomůcky, využívané při terapii afázie.
- Osnova
- Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnosatika,terapie, prevence); terapie narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie; terapie dyslalie; terapeutické postupy, vyvozování hlásky, fixace, automatizace, zásady terapie dyslalie; terapie afázie, terapeutické strategie,terapie afázie u dětí.
- Literatura
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie v klinické praxi. In Neurológia pre prax. 1 (Suppl.1). 2008, s. 17-18. ISSN 1335-9592. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
- KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
- Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Metody hodnocení
- seminaře, diskuse v hodině, splnění závěrečného testu,ukončení ústní zkouškou
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
SP4MP_RKS1 Specializace: L+S Reedukace poruch komunikačních schopností 1
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 8:50–11:25 učebna 52
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence, logopedická terapie, vymezení logopedické terapie, cíle terapie narušené komunikační schopnosti, metody logopedické terapie, techniky a strategie logopedické terapie, principy logopedické terapie, formy a druhy logopedické terapie, pomůcky a materiály, využívané při logopedické terapii, terapie narušeného vývoje řeči, logopedická terapie u dětí s opožděným vývojem řeči, využívané terapeutické postupy při terapii narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie, terapie dyslalie, terapeutické postupy, vyvozování hlásky, fixace, automatizace, zásady terapie dyslalie, terapie afázie, terapeutické strategie, materiály a pomůcky, využívané při terapii afázie, terapie afázie u dětí.
- Literatura
- DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998.
- Metody hodnocení
- splnění seminární práce,ukončení kolokviem
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru logopedie.
SP4MP_RKS1 Specializace L+S: Terapie narušené komunikační schopnosti 1
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 8:50–11:25 učebna 52
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence, logopedická terapie, vymezení logopedické terapie, cíle terapie narušené komunikační schopnosti, metody logopedické terapie, techniky a strategie logopedické terapie, principy logopedické terapie, formy a druhy logopedické terapie, pomůcky a materiály, využívané při logopedické terapii, terapie narušeného vývoje řeči, logopedická terapie u dětí s opožděným vývojem řeči, využívané terapeutické postupy při terapii narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie, terapie dyslalie, terapeutické postupy, vyvozování hlásky, fixace, automatizace, zásady terapie dyslalie, terapie afázie, terapeutické strategie, materiály a pomůcky, využívané při terapii afázie, terapie afázie u dětí.
- Literatura
- DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998.
- Metody hodnocení
- splnění seminární práce,ukončení kolokviem
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru logopedie.
SP4MP_RKS1 Reedukace poruch kom. schopností 1 (logo)
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti směru logopedie.
SP4MP_RKS1 Reedukace poruch kom. schopností 1
Pedagogická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 0/3/0. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti směru logopedie.
SP4MP_RKS1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2024
Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- neurčeno
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie.
SP4MP_RKS1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2023
Předmět se v období jaro 2023 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- neurčeno
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie.
SP4MP_RKS1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2022
Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- neurčeno
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie.
SP4MP_RKS1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2021
Předmět se v období jaro 2021 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- neurčeno
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie.
SP4MP_RKS1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2020
Předmět se v období jaro 2020 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- neurčeno
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie.
SP4MP_RKS1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2019
Předmět se v období jaro 2019 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- neurčeno
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie.
SP4MP_RKS1 Spec. L+S: Reedukace poruch kom. schopností 2
Pedagogická fakultapodzim 2006
Předmět se v období podzim 2006 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/4. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
- Statistika zápisu (nejnovější)