PdF:SV4MP_SPPS Soc.patologie a prevence (sem) - Informace o předmětu
SV4MP_SPPS Sociální patologie a prevence (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4MP_SPPS/01: Po 19:25–20:10 učebna 25, T. Čech
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům následného magisterského oboru Sociální pedagogika a volný čas v prezenční formě.
Předpokladem pro jeho ukončení je zpracování kompletu praktických úkolů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na předmět SV4BP_SPAT Úvod do sociální patologie a prevence v bakalářském studiu, který rozvíjí v hlubších odborných a společenských dimenzích oboru.
Zabývá teoretickými i praktickými otázkami sociální patologie a má rozvinout potřebné kompetence budoucího sociálního pedagoga ve vztahu k společenským patologiím.
Prakticky je zaměřen na konkrétní projevy, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat a které musí také řešit a umět jim předcházet.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly;
- prokázat odbornou orientaci v oblasti sociálních patologií a deviací;
- projektovat a koordinovat preventivní a intervenční programy;
- pomoci jedinci v tíživé životní situaci. - Osnova
- Vymezení praktických úkolů předmětu:
- Studenti aktivní formou proniknou do problematiky sociálních patologií po stránce teoretické vytvořením slovníku odborných pojmů a po stránce praktické plněním úkolů vyplývajících ze seminářů. Úkoly souvisejí s obsahem přednášky a seminární témata se vztahují k těmto tématům:
- Seminární témata se vztahují k tématům:
- 1. Sociální patologie – vymezení termínu. Norma a řád ve společnosti, normalita. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly a jeho funkce ve společnosti. Anomie jako riziko pro společnost.
- 2. Sociální deviace a konformita. Vymezení, stupně deviace. Teorie sociálních deviací, etiologie deviantního chování. Historické přístupy k deviaci, kulturní relativismus. Vymezení pojmu rizikové chování, porucha chování, patologická závislost jako formy deviantního chování.
- 3. Prevence. Stupně prevence a její systém v české společnosti. Primární prevence ve škole. Dokumenty k realizaci (Metodický pokyn MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže, Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže ad.). Tvorba preventivně-výchovné strategie školy – minimální preventivní program, školní vzdělávací program. Školní metodik prevence a jeho funkce.
- 4. Odborná intervence (sekundární, terciární prevence). Systém odborné pomoci a odborných zařízení (státní, neziskový sektor). Odborná opora ve škole – výchovný poradce, školní poradenské pracoviště (školní psycholog, speciální pedagog, sociální pedagog aj.).
- 5. Mediace a probace. Vymezení, poslání. Činnost mediační a probační služby. Spolupracující instituce. Výchovné, trestní, ochranné opatření. Alternativní trest. Zákon č. 218/2003 o soudnictví ve věcech mládeže.
- 6. Ústavní a ochranná výchova. Systém ústavní výchovy, zařazování dětí a mladistvých do ústavní výchovy. Role diagnostického ústavu a dalších preventivně-výchovných zařízení. Reedukace, resocializace.
- 7. Výkon vazby a trestu odnětí svobody. Typy věznic, speciální oddělení. Program zacházení. Penitenciární a postpeniterciární pedagogika.
- 8. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Kompetence sociálního pedagoga.
- 9. Poruchy chování a emocí. Vymezení, etiologie, specifika práce s jedinci s poruchami chování, diagnostika, odborná pomoc a ústavní péče. Vymezení etopedie, poslání etopeda.
- 10. Patologické závislosti. Vymezení, znaky, typy, možnosti intervence a pomoci. Terciární prevence.
- 11. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Vymezení, klasifikace, drogová závislost. Prevence, odborná intervence. Národní strategie protidrogové politiky na období 2010 – 2018 a další dokumenty.
- 12. Záškoláctví jako specifický jev školního prostředí. Vymezení, etiologie, náprava, prevence. Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví.
- 13. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, etiologie, náprava, prevence. Legislativa a zákony. Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Specifické formy šikany: kyberšikana, mobbing, bossing, staffing, stalking aj.
- 14. Delikvence jako forma rizikového chování, kriminalita jako související fenomén. Vymezení, etiologie, náprava, prevence. Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2013 – 2016. Možnosti nápravy a postihu (mediace a probace, ústavní péče, ochranná výchova, výkon trestu odnětí svobody).
- 15. Patologie rodiny a související dokumenty (Zákon č. 94/1963, zákon o rodině, Úmluva o právech dítěte aj.). Rozvodovost, domácí násilí, sexuální násilí, stalking aj. Opora a ochrana rodiny (a jejích členů) jako základní sociální instituce.
- 16. CAN – syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte dětí. Podstata, etiologie, možnosti pomoci, zainteresovaná poradenská pracoviště a další instituce.
- 17. Poruchy v životě jednotlivce – bezdomovství, prostituce, suicidalita. Vymezení, etiologie, klasifikace, prevence a odborná intervence.
- 18. Xenofobie, rasismus. Specifika fenoménu, rizikovost pro jedince a společnost. Prevence, řešení, společenská opatření. Význam multikulturní výchovy.
- 19. Extrémní hnutí, sekty a kulty. Vymezení, etiologie, klasifikace, možnosti řešení (ve společenském měřítku) a prevence.
- 20. Rizikový vliv masmédií, technických a informačních prostředků, sociálních sítí. Vymezení, etiologie, klasifikace. Možné důsledky pro soudobou společnost a jedince. Prevence, mediální výchova, rozvoj mediální kompetence. Globalizace jako související fenomén.
- Literatura
- povinná literatura
- MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. info
- doporučená literatura
- ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
- BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 197 s. ISBN 80-86642-08-9. info
- ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 9788021045507. info
- SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 195 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. info
- BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
- ONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
- Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
- VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
- MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
- Výukové metody
- Výuka formou seminárních cvičení, vyžadujících pravidelnou individuální přípravu a samostudium studentů. Diskuse, prezentace zadaných úkolů.
- Metody hodnocení
- Typ předmětu: seminář.
Ukončení: zápočet.
Předpoklady pro ukončení předmětu:
A. SEMINÁRNÍ PRÁCE. Vytvoření projektu primární prevence pro konkrétní sociálně-patologický jev a konkrétní věkovou, popř. sociální skupinu
B. AKTIVNÍ SPOLUÚČAST NA SEMINÁŘI. - Navazující předměty
- Informace učitele
- E-leraningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1202
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SV4MP_SPPS