PdF:PsMK_NEPS Neuropsychologie - Informace o předmětu
PsMK_NEPS Neuropsychologie
Pedagogická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 0/0/8. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Neuropsychologie - předmět, vztah k psychologii a neurologii, koncepce neuropsychologie, problematika lokalizace psychických funkcí, asymetrie, neuropsychologie - výklad afázií, paměti, specifických vývojových poruch učení, základy vyšetření v neuropychologii, principy neuropsychologické rehabilitace
- Osnova
- l. Předmět neuropsychologie. Vztah neuropsychologie a psychofyziologie. Neuropsychologie a neurologie. Vývoj neuropsychologie. 2. Filozofické a psychologické základy neuropsychologie. Problém lokalizace funkcí. Psychofyziologický problém. 3. Stavba a činnost nervového systému I. Neuron - stavba, funkce. Typy neuronů. Koncepce synapsí. 4. Stavba a činnost nervového systému II. Centrální nervový systém. Mícha. Mozkový kmen. Mozeček. Mezimozek. Velký mozek. 5. Funkční systémy velkého mozku. Levý a pravý mozek. Senzorické systémy. Základy elektrofyziologie NS. Elektroencefalografie. Evokované potenciály. 6. Problematika vědomí a bdění. Spánek, jeho průběh a poruchy. Neuropsychologie pozornosti. 7. Neuropsychologie a psychofyziologie emocí. Neuropsychologická problematika paměti. Lurijovo pojetí neuropsychologie paměti. 8. Neuropsychologie řeči. Neuropsycholingvistika. Porucha řeči. Afázie - pojem, klasifikace. 9. Vývojová dysfázie. Neuropsychologické pojetí vývojových poruch učení. 10. Neuropsychologické vyšetření. Lurijovo neurops. vyšetření - schéma Christensenové. Příklady dalších vyšetřovacích metod: minnesotský test, bostonský test, Halstead-Reitanova testová baterie a d. 11. Neuropsychologická rehabilitace. Rehabilitace jednotlivých psychických funkcí, zejména řeči. 12., 13., 14. Návštěva neuropsychologického pracoviště, event. logopedie se zaměřením na rehabilitaci afázií. 15. Perspektivy a možnosti neuropsychologie. Místo neuropsychologie ve speciální pedagogice. Test ze základů neuropsychologie.
- Literatura
- Neuropsychologie. Edited by Petr Kulišťák. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 327 s., xi. ISBN 80-7178-554-7. info
- Lidská mysl : ovládací centrum živého stroje. Edited by Susan Greenfield, Translated by Tomáš Kučera. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 1998, 192 s. ISBN 8071766240. info
- Mozek a jeho duše. Edited by František Koukolík, Illustrated by Vladimír Renčín. 2. přeprac. vyd. Praha: Makropulos, 1997, 271 s. ISBN 80-86003-08-6. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2005/PsMK_NEPS