PdF:CJ2MP_JKD2 Kapitoly z didaktiky ČJ II - Informace o předmětu
CJ2MP_JKD2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka II
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Čt 7:40–8:25 učebna 50
- Předpoklady
- Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné zakončení předmětu CJ2MP_JDC1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem slohového vyučování na ZŠ. V seminářích mají studenti získat dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce, připravit doplňující materiál: texty na procvičování stylizačních dovedností, vhodné texty pro vyvození učiva, didaktické hry atd., promyslet vhodná témata slohových cvičení, naučit se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci (samostatná slohová část nebo včlenění slohu do jazykových lekcí).
- Osnova
- 1. Obsah vyučování slohu na základní škole. 2. Metody a formy výuky slohu, organizace vyučovací hodiny. 3. Typy hodin slohového vyučování. 4. Příprava hodiny slohového vyučování. 5. Motivace, zpětná vazba. 6. Doplňující materiály: texty k procvičování stylizačních dovedností, texty k vyvození učiva, didaktické hry. 7. Témata slohových cvičení, témata slohových prací. 8. Oprava nedostatků v písemných a ústních projevech žáků. 9. Vyučování jednotlivým tematickým celkům - výstupy studentů a jejich rozbor. 10. Srovnání různých typů učebnic, diskuse o jejich koncepci. 11. Výuka je doplněna průběžnou a souvislou pedagogickou praxí.
- Literatura
- Cesty k tvořivé škole. Sborník příspěvků z konference konané k 50. výročí PdF MU. Šrámek, Rudolf, Němec, Ivan (eds.).Brno: Masarykova univerzita, 1998. 596 s. ISBN: 80-210-1938-7.
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/CJ2MP_JKD2