SV4BP_ZSP6 Basics of special pedagogy 6 opthalmopaedia

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Wed 10:40–12:20 učebna 53
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Categories of people with visual impairment, occurrence and causes, children with low vision, blind children, children with multiple handicap, deafblind children, peculiarities of psychical processes by visually impaired people, system of schools for visually handicapped, counselling, special educational centres, technical aids, visual stimulation, mobility, guide dogs.
Syllabus
  • 1. Paradigm of pedagogy of visually impaired. History and development of support of visually impaired in the Czech republic and abroad. 2. Impact of visual impairment on personality of an individual (reception, thinking, attention, behavior, speech). Psychomotor development of a severly visually impaired child. 3. Anatomy of an eye. 4. Physiology of vision. Development of vision. 5. Impairments and defects types, etiology. Examining of vision and visual functions. 6. Early intervention theoretical background, forms and service. Centres of early intervention for visually impaired children and their families. 7. A child with visual impairment in a preschool age. (preschool support and care, children with low vision and problems with binocular vision). 8. A child with visual impairment in a school age. Education of pupils with visual impairment. 9. Educational system of pupils with visual impairment in the Czech republic. Teaching Braille. 10. Integration/ Inklusion. Current trends in care and education of visually impaired in the Czech republic and abroad. 11. Care and support of people with gained visual impairment - Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, Centre of social care, Centre of rehabilitation and retraining in Prag-Dědina. 12. Mobility. 13. A child with multiple impairment. Education of deaf-blind people.
Literature
  • KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dít s tžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996
  • JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8
  • VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001
  • KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
  • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
  • SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
  • EHÁK S. a kol. Oní lékaství. Uebnice pro lékaské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89
  • VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
  • ÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakov tžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991
  • VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
  • ŘEHŮŘEK, Jaroslav and Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení (Reeducation and management of involved sight in mixed involvement .). 1999th ed. Brno: PAIDO, 1999, 94 pp. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
  • ŠVECOVÁ, Lea. Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami (The education of children with visual impairment). In Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, p. 27-40. ISBN 80-85931-75-3. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
Assessment methods (in Czech)
Výuka formou semináře, ukončení úspěšným složením ústní zkoušky a vypracováním seminární práce.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SV4BP_ZSP6