PdF:SZ7BP_sPDV Seminář k psych. duš. vývoje - Informace o předmětu
SZ7BP_sPDV Seminář k psychologii duševního vývoje
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Otto Čačka (cvičící)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Magerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lubomír Reiter (cvičící)
doc. PhDr. Ivan Šmahel, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7BP_sPDV/01: St 17:05–17:50 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/02: St 13:25–14:10 učebna 34, J. Magerová
SZ7BP_sPDV/03: Út 16:10–16:55 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/04: St 14:20–15:05 učebna 34, J. Magerová
SZ7BP_sPDV/05: St 11:35–12:20 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/06: Po 11:35–12:20 šatna, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/07: St 16:10–16:55 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/08: Út 18:00–18:45 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/09: Po 9:45–10:30 učebna 34, O. Čačka
SZ7BP_sPDV/10: Po 8:50–9:35 šatna, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/11: Út 8:50–9:35 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/12: Út 9:45–10:30 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/13: Út 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/14: Čt 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/15: Út 10:40–11:25 šatna, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/16: Út 11:35–12:20 šatna, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/17: St 9:45–10:30 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/18: St 10:40–11:25 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/19: St 18:00–18:45 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/20: Út 17:05–17:50 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/21: Út 15:15–16:00 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/22: Čt 15:15–16:00 šatna, J. Dan
SZ7BP_sPDV/23: Čt 16:10–16:55 šatna, J. Dan
SZ7BP_sPDV/24: Čt 14:20–15:05 šatna, J. Dan - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-SPE)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - angličtina (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - francouzština (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - němčina (program PdF, B-ZS)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Zatímco přednášky sledují postupně celkovou charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, tak seminář by se měl orientovat na sledování změn dílčích duševních funkcí vždy od raného dětství přes dospívání až po dospělost. Vznikne tak kognitivní mapa zahrnující nejen vertikální, ale i horizontální aspekty dynamiky dušecních změn dětí a dospívajících.
- Osnova
- 1. Metody vývojové psychologie a varianty jejich aplikace. 2. Vývoj poznávacích procesů: Změny čivosti, vnímání a pozornosti. Narůstání kvalit dílčích aspektů i celkového charakteru přijímání podnětů reality. Kognitivní styly. 3. Vývojové změny paměti. Jejich dopad na jednotlivé i globální kvality fixace. Organicky podmíněné poruchy učení. 4. Fáze a základní koncepce rozvoje myšlení (Vygotský, Piaget aj.). Charakter vývojových změn v chápání vztahů a řešení problémů. Mentální lateralita. Mentální retardace. 5. Vývoj a funkce obrazotvornosti v procesu vývoje psychiky.Vývojově psychologické aspekty hodnocení dětské kresby. 6. Vývoj citových procesů: Vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality. Vývoj a teorie hrové aktivity. 7. Vývoj volních procesů: Charakteristické změny motivace v průběhu dětství a dospívání. 8. Vývoj interpersonální interakce a vývojové aspekty formování postojů a rolí (odrážení sociálního prostředí, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývojové změny faktorů a aspektů socializace, vývoj skupinových vztahů, funkce identifikace a introjekce ve vývoji osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši a dívky). 9. Vývoj sebeuvědomování a sebepoznávání osobnosti (koncepce a faktory vývojových změn Jáství. Základní pojmy osobnosti a rozdílné přístupy k poznávání individuality.). 10. Charakter vývojových změn sebepojetí a sebehodnocení osobnosti (východiska, vývojové styly ego-identity, kvality sebeocenění). 11. Vývoj sebeaktualizace a seberealizace osobnosti (rozvoj zájmů a aspektů profesionální orientace). 12. Proces integrace vzdělanosti (kognitivní disonance, intuice, rozhodování a tvořivost). 13. Vývojové změny forem uplatnění imaginace v rámci dynamiky psychického ekvilibria (činitelé kultivace a autokultivace emotivity; pojem, funkce a aspekty životní moudrosti subjektu). 14. Změny hodnot, hodnotového vědomí a vývoj kvalit charakteru. 15. Frustrace a maladaptace. Rozdíly podmíněnosti a charakter neurotických příznaků v jednotlivých fázích vývoje.
- Literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- ČAČKA, Otto. Nástin psychologie II. pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 105 s. ISBN 80-7315-016-6. info
- KURIC, Jozef. Ontogenetická psychologie. Brno: Cerm, 2001, 179 s. ISBN 80-214-1844-3. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. 3. vyd. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 s. ISBN 80-85799-03-0. info
- Metody hodnocení
- zápočet - podmíněný docházkou, aktivitou a seminární prací
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/SZ7BP_sPDV