PdF:SZ7BP_sPDV Developmental psychology Semin - Course Information
SZ7BP_sPDV Developmental Psychology Seminar
Faculty of EducationSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Otto Čačka (seminar tutor)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Jana Magerová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Lubomír Reiter (seminar tutor)
doc. PhDr. Ivan Šmahel, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Otto Čačka
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová - Timetable of Seminar Groups
- SZ7BP_sPDV/01: Wed 17:05–17:50 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/02: Wed 13:25–14:10 učebna 34, J. Magerová
SZ7BP_sPDV/03: Tue 16:10–16:55 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/04: Wed 14:20–15:05 učebna 34, J. Magerová
SZ7BP_sPDV/05: Wed 11:35–12:20 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/06: Mon 11:35–12:20 šatna, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/07: Wed 16:10–16:55 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/08: Tue 18:00–18:45 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/09: Mon 9:45–10:30 učebna 34, O. Čačka
SZ7BP_sPDV/10: Mon 8:50–9:35 šatna, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/11: Tue 8:50–9:35 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/12: Tue 9:45–10:30 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/13: Tue 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/14: Thu 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/15: Tue 10:40–11:25 šatna, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/16: Tue 11:35–12:20 šatna, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/17: Wed 9:45–10:30 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/18: Wed 10:40–11:25 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/19: Wed 18:00–18:45 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/20: Tue 17:05–17:50 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/21: Tue 15:15–16:00 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/22: Thu 15:15–16:00 šatna, J. Dan
SZ7BP_sPDV/23: Thu 16:10–16:55 šatna, J. Dan
SZ7BP_sPDV/24: Thu 14:20–15:05 šatna, J. Dan - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English Language and Literature with a view to Education (programme PdF, B-SPE)
- Czech Language and Literature for Education (programme PdF, B-SPE)
- French Language and Literature (programme FF, B-SPE)
- Music for Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in English Language and Literature (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in History (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Physics (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Music (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Chemistry (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in German Language and Literature (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Technology and IT Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Arts (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Geography (programme PdF, B-SPE)
- Russian Language and Literature (programme FF, B-SPE)
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Special Education for Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - English (programme PdF, B-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - French (programme PdF, B-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - German (programme PdF, B-ZS)
- Visual Arts for Education (programme PdF, B-SPE)
- Arts for Education (programme PdF, B-SPE)
- Basics of Social Studies for Education (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives (in Czech)
- Zatímco přednášky sledují postupně celkovou charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, tak seminář by se měl orientovat na sledování změn dílčích duševních funkcí vždy od raného dětství přes dospívání až po dospělost. Vznikne tak kognitivní mapa zahrnující nejen vertikální, ale i horizontální aspekty dynamiky dušecních změn dětí a dospívajících.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Metody vývojové psychologie a varianty jejich aplikace. 2. Vývoj poznávacích procesů: Změny čivosti, vnímání a pozornosti. Narůstání kvalit dílčích aspektů i celkového charakteru přijímání podnětů reality. Kognitivní styly. 3. Vývojové změny paměti. Jejich dopad na jednotlivé i globální kvality fixace. Organicky podmíněné poruchy učení. 4. Fáze a základní koncepce rozvoje myšlení (Vygotský, Piaget aj.). Charakter vývojových změn v chápání vztahů a řešení problémů. Mentální lateralita. Mentální retardace. 5. Vývoj a funkce obrazotvornosti v procesu vývoje psychiky.Vývojově psychologické aspekty hodnocení dětské kresby. 6. Vývoj citových procesů: Vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality. Vývoj a teorie hrové aktivity. 7. Vývoj volních procesů: Charakteristické změny motivace v průběhu dětství a dospívání. 8. Vývoj interpersonální interakce a vývojové aspekty formování postojů a rolí (odrážení sociálního prostředí, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývojové změny faktorů a aspektů socializace, vývoj skupinových vztahů, funkce identifikace a introjekce ve vývoji osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši a dívky). 9. Vývoj sebeuvědomování a sebepoznávání osobnosti (koncepce a faktory vývojových změn Jáství. Základní pojmy osobnosti a rozdílné přístupy k poznávání individuality.). 10. Charakter vývojových změn sebepojetí a sebehodnocení osobnosti (východiska, vývojové styly ego-identity, kvality sebeocenění). 11. Vývoj sebeaktualizace a seberealizace osobnosti (rozvoj zájmů a aspektů profesionální orientace). 12. Proces integrace vzdělanosti (kognitivní disonance, intuice, rozhodování a tvořivost). 13. Vývojové změny forem uplatnění imaginace v rámci dynamiky psychického ekvilibria (činitelé kultivace a autokultivace emotivity; pojem, funkce a aspekty životní moudrosti subjektu). 14. Změny hodnot, hodnotového vědomí a vývoj kvalit charakteru. 15. Frustrace a maladaptace. Rozdíly podmíněnosti a charakter neurotických příznaků v jednotlivých fázích vývoje.
- Literature
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- ČAČKA, Otto. Nástin psychologie II. pro doplňující pedagogické studium (Outline of Psychology II for Follow-up Pedagogical Study). 1st ed. Brno: Paido, 2002, 105 pp. ISBN 80-7315-016-6. info
- KURIC, Jozef. Ontogenetická psychologie. Brno: Cerm, 2001, 179 s. ISBN 80-214-1844-3. info
- LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte (Psychology of a child). 3rd ed. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 pp. ISBN 80-85799-03-0. info
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet - podmíněný docházkou, aktivitou a seminární prací
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SZ7BP_sPDV