PdF:SZ7MP_OVEP Současné etické problémy - Informace o předmětu
SZ7MP_OVEP Současné etické problémy
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Rozvrh
- St 17:05–17:50 učebna 60
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program PdF, N-SS)
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hra na varhany (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Matematika (program PdF, N-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství informatiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství tělesné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Základy společenských věd (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Základní morální problémy současné evropské civilizace v kontextu globalizace a interkulturality.
- Osnova
- Morální základy evropské kultury v interkulturní perspektivě. Praktická zkušenost evropského kolonialismu. Teoretické základy evropské kultury – paradigma vědomí a pokrytectví. Postmoderní pluralita, konflikt kultur v multikulturní společnosti: konfliktní jednota v různosti. Potřebuje demokracie morální základy? Kdo hájí společné dobro? Možnosti a potíže demokracie přímé. Jsou ji lidé hodni? Přímá demokracie v ekonomice. Lidské nadání k dobru i zlu. Perspektiva evoluční biologie a sociobiolobie, vývojové a sociální psychologie. - “ - Život v rozporu se sebou samým: kritika konzumní společnosti u E. Fromma. Globalizace jako fakt a morální problém. Participativní a dominantní model globalizace: sen a realita. Morální důsledky reality: asymetrický konflikt, mediální manipulace, válka z morálních důvodů. Ekologická krize v etické perspektivě. Vláda osvícených proti praticipativnímu modelu. Ukončení kursu Podmínkou ukončení kursu za každý semestr je odevzdání písemné práce (v tištěné podobě) v rozsahu nejméně 5 norm. stran (celkem tedy dvou, jedné za každý semestr) zaměřené na některé téma kursu a vycházející nejméně z jedné odborné monografie.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Arendtová, H.: Eichmann v Jeruzalémě. Praha. Mladá fronta 1995. Bauman, Z. : Globalizace. Barbusse, H.: Oheň. Praha, Naše vojsko 1989. Fromm, E.: Mít nebo být? Naše vojsko, Praha 1992. Fromm, E.: Strach ze svobody. Naše vojsko, Praha 1993. Fromm, E.: Člověk a psychoanalýza. Praha. Aurora 997. Gore, Al: Země na misce vah. Argo 1994. Gray, J.: Marné iluze. Jankowski, K.: Odvrácená tvář Ameriky. Hippie hledají zaslíbenou zemi. Praha, Orbis 1975. Leopold, A.: Etika země. In: Filosofický časopis, r. XXXIX., 1991,č. 6, s. 1 011- 1 026. King, A., Schneider, B.: První globální revoluce. Bradlo, Bratislava 1991. Koukolík, F., Drtilová, J.: Vzpoura deprivantů. Praha, Makropulos 1996. Možný, I.: Proč tak snadno.. Praha, SLON 1991. Matějček, Z., Langmeier, J. : Počátky našeho duševního života. Praha 1986. Todorov, T.: Dobytí Ameriky. Problém druhého. Praha, Mladá fronta 1996. Valach, M.: Svět na předělu. Brno, Doplněk 2000. Welsch, W.: Postmoderna. Pluralita jako etická a politická hodnota. Praha, KLP 1993. Další související texty viz: www.valach.info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/SZ7MP_OVEP