PdF:NJ2_BLG Bilingvismus - Informace o předmětu
NJ2_BLG Bilingvismus
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/1/0. 1 hod. týdně. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová - Předpoklady
- Znalosti nminy na komunikaní úrovni, zájem o tématiku, ochota se zapojit do diskuse. Deutsche Sprachkenntnisse auf kommunikativem Niveau, Interesse an der Thematik, Bereitschaft zum Diskutieren.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Bilingvismus (dvojjazynost) je komplexní fenomén, který se dá zkoumat z rzných perspektiv a na rzných úrovních. V tomto seminái se budeme vnovat jak individuálním, tak sociologickým aspektm dvojjazynosti. Budeme se snažit najít odpovdi na otázky, co to vlastn je bilingvismus, jak vzniká, jaké následky má pro individuum a spolenost a jakým zpsobem se dá ovlivovat. Osvojíme se pitom dležité pojmy jako dominantní a vyvážený bilingvismus, simultánní a sukcesivní bilingvismus, pepínání kód, diglosie nebo imerze a budeme se uit na píkladech, jak je užívat. Zárove je tento seminá koncipován jako všeobecný úvod do zásad vdecké práce, a je tedy vhodným rámcem pro diskuse nebo prezentace vlastních (roníkových nebo jiných) prací nebo hledání témat pro takové práce.
- Osnova
- - Einführung in die Prinzipien wissenschaftlichen Beschreibens, - Definitionsversuche für Bilinguismus, - Kurzer psycholinguistischer Exkurs, - Simultaner Erwerb zweier Sprachen beim Kind, - Gesellschaft und Zweisprachigkeit (Domänen, Diglossie und Sprachwandel), - Sprachattitüden und Konsequenzen, - Gesteuerte Zweisprachigkeit: Erfahrungen aus den Immersionsprogrammen.
- Literatura
- Štefánik, Jozef. Antológia bilingvizmu. Bratislava: Academic Electronc Press, 2004.
- Muttersprache, 117, 2007 (2): Themenheft Deutsch und die europäische Sprachenpolitik.
- Jelínek, Stanislav. K nkterým otázkám bilingvismu. In: Cizí jazyky, 48, 2004/05 (5), 153-155 a 49, 2005/06 (1), 8-11.
- DE HOUWER, Annick. The acquisition of two languages from birth : a case study. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, xv, 391. ISBN 0521366526. info
- GROSJEAN, François. Life with two languages :an introduction to bilingualism. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1982, ix, 370 s. ISBN 0-674-53091-8. info
- Metody hodnocení
- Zápočet se přiděluje za malý referát nebo alternativně úspěšně absolvovaný test na konci semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/NJ2_BLG