PdF:SZ7BP_sPDV Seminář k psych. duš. vývoje - Informace o předmětu
SZ7BP_sPDV Seminář k psychologii duševního vývoje
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Otto Čačka (cvičící)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Mojmír Snopek (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Ivan Šmahel, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Otto Čačka - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7BP_sPDV/01: Po 8:50–9:35 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/02: Po 9:45–10:30 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/03: Po 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/04: Po 11:35–12:20 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/05: Út 8:50–9:35 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/06: Út 9:45–10:30 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/07: Út 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/08: Út 11:35–12:20 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/09: Út 15:15–16:00 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/10: Út 16:10–16:55 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/11: Út 17:05–17:50 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/12: Út 18:00–18:45 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/13: Út 18:55–19:40 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/14: St 15:15–16:00 učebna 24, M. Snopek
SZ7BP_sPDV/15: St 16:10–16:55 učebna 24, M. Snopek
SZ7BP_sPDV/16: Út 12:30–13:15 učebna 34, M. Snopek
SZ7BP_sPDV/17: Út 13:25–14:10 učebna 24, M. Snopek
SZ7BP_sPDV/18: Čt 12:30–13:15 učebna 34, J. Dan
SZ7BP_sPDV/19: Čt 13:25–14:10 učebna 34, J. Dan
SZ7BP_sPDV/20: Čt 14:20–15:05 učebna 34, J. Dan
SZ7BP_sPDV/21: Čt 15:15–16:00 učebna 34, J. Dan
SZ7BP_sPDV/22: Čt 16:10–16:55 učebna 34, J. Dan
SZ7BP_sPDV/23: St 10:40–11:25 učebna 24, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/24: St 11:35–12:20 učebna 24, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/25: St 12:30–13:15 učebna 24, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/26: Út 16:10–16:55 učebna 24, T. Škubalová
SZ7BP_sPDV/27: Út 17:05–17:50 učebna 24, T. Škubalová
SZ7BP_sPDV/28: Út 18:00–18:45 učebna 24, T. Škubalová
SZ7BP_sPDV/29: Út 18:55–19:40 učebna 24, T. Škubalová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na varhany se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Výchovná i vzdělávací činnost pedagoga se musí nezbytně opírat jak o znalost činitelů a obecných zákonů psychického vývoje, tak o pochopení principů obecných charakteristik psychického dění v jednotlivých vývojových etapách a jejich aplikaci. Předmětem semináře k ontogenetické psychologii je prohloubení znalostí racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů během vývoje, ale i analýza dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt-objektové situace, demonstrace a postižení obvyklých adaptačních potíží, poruch a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení.
Na konci kurzu budou studenti schopni: porozumět základním zákonitostem psychického vývoje; identifikovat základní adaptační problémy a poruchy během vývoje; zhodnotit optimální výchovné podmínky pro vývoj osobnosti - Osnova
- Cílem semináře je prohloubit znalosti z přednášek psychologie duševního vývoje v následujících oblastech: 1. Obecné zákony dynamiky vývojových změn 2. Periodizace vývoje 3. Vývojové změny psychiky v raném dětství 4. Charakteristika duševních projevů předškolního období 5. Kvality rozumově-poznávacích procesů v dětství a prepubertě 6. Změny imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dětství 7. Vnějších vlivy a jejich dopad v období dětství a prepuberty 8. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a prepubertě 9. Dopad obvyklých výchovných stylů 10. Principy optimalizace výchovného působení v dětství 11. Úroveň racionálně-kognitivních procesů v průběhu dospívání 12. Proces rozvoje imaginativně-emotivních funkcí dospívajících 13. Faktory subjekt-objektové interakce v dospívání 14. Duševní poruchy a nemoci dospívajících
- Literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- Metody hodnocení
- zápočet
Požadavky: aktivní účast na seminářích, seminární práce nebo referát na zadané téma, zápočtový test - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SZ7BP_sPDV