PdF:ZS1MK_PDM2 Didaktika matematiky 2 - Informace o předmětu
ZS1MK_PDM2 Didaktika matematiky 2
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/0/12. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (přednášející) - Garance
- RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Růžena Blažková, CSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na předmět Didaktika matematiky I a seznamuje studenty s transformací odborných matematických poznatků z aritmetiky a geometrie do systému učiva matematiky jednotlivých ročníků ZŠ. Ve výuce bude prováděn podrobný rozbor jednotlivých témat školské matematiky se zřetelem ke specifickým potřebám žáků 1. stupně ZŠ. Cílem předmětu je dále vybavit studenty nezbytnými poznatky, dovednostmi a návyky potřebnými k výuce aritmetiky, algebry a geometrie na 1. stupni základní školy a metodickými postupy v matematice v různých fázích edukačního procesu, včetně alternativních přístupů ke vzdělávání z hlediska matematiky.
- Osnova
- Numerace v oboru přirozených čísel. Operace s přirozenými čísly a jejich vlastnosti. Racionální čísla. Numerace v oboru desetinných čísel. Operace s desetinnými čísly. Funkce a rozvoj funkčního myšlení. Rozvoj kombinačního myšlení. Elementy teorie grafů, prvky matematické statistiky a jejich vhodné využití v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. Aplikace učiva matematiky, řešení slovních úloh a vytváření projektů. Zavádění základních geometrických pojmů, různé možnosti přístupů. Rozvíjení geometrické a prostorové představivosti u žáků 1. stupně. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. . Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Metodika řešení slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
- Literatura
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. [1. část] a. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987, 97 s. info
- Metody hodnocení
- Písemná a ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/ZS1MK_PDM2