PdF:OV2MP_SET Seminář k etice - Informace o předmětu
OV2MP_SET Seminář k etice
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OV2MP_SET/01: Út 9:45–10:30 učebna 42, M. Valach
OV2MP_SET/02: Út 11:35–12:20 učebna 41, M. Valach - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - předkládat odůvodněná rozhodnutí ohledně konkrétních morálních problémů
- Osnova
- 1) Pojem krize obecně a pojem morální krize.
- 2) Pojem individuum: co jsem já.
- 3) Co to je „moderní společnost“.
- 4) Morální krize moderní společnosti v jednotlivých projevech: osamělost (jako důsledek trhu a historicky nový fenomén)
- 5) - krize individuality: ztráta smyslu, únik - sekty a drogy
- 6) - krize individuality: ztráta mravní orientace, svět zábavy
- 7)- osamělý člověk tváří v tvář globálním ohrožením - ekologická krize, světová chudoba, střet kultur
- 8) Příklad selhání modernizačního procesu – nacismus. Otázky historické a kolektivní viny.
- 9) Naše národní tradice a totalitní dědictví.
- 10) Aktuální význam historického poučení dějinami totality: autoritářské hodnoty a postoje v radikálně novém světě - má demokracie perspektivu? Morální základy demokracie, problém jednoho dobra pro všechny.
- 11) Problém multikulturní společnosti. Která kultura, víra je nejlepší? Historická zkušenost.
- 12) Partnerský svět budoucnosti. Politická a ekonomická dimenze.
- 13) Humanistická morálka a výchova.
- Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání seminární práce v rozsahu 10ti stran. Práce musí vycházet nejméně ze tří odborných knih (články se nepočítají).
- Práce musí rovněž obsahovat vlastní stanovisko k navrhovaným řešením, a to stanovisko teoreticky zdůvodněné! Vlastní názor studenta(ky) musí být rozveden až do praktických návrhů pro pedagogickou praxi. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích. Každý student se musí na každý seminář písemně připravit. Nepřipravený student je hodnocen jako nepřítomný. Maximální povolený počet neomluvených absencí jsou tři. Při překročení tohoto počtu je student povinen kurs opakovat.
- Literatura
- VALACH, Milan. Češi v neklidné době. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2006, 308 s. I. ISBN 80-86263-75-4. info
- Výukové metody
- Skupinová diskuse.
- Metody hodnocení
- Seminář. Zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: 1) Arendtová, H.: Eichmann v Jeruzalémě. Praha. Mladá fronta 1995. ISBN 80-204-0549-6. 2) Baudrillard,J.: O transestetice a transexualitě v soudobé společnosti. In: čas. Prostor č. 27, 1994, s. 105-112. 3) Eislerová, R.: Číše a meč, agrese a láska. Praha. NLN 1995. 4) Finkielkraut, A.: Destrukce myšlení. Atlantis 1993.- 5) Fromm, E.: Mít nebo být? Naše vojsko, Praha 1992. 6) Fromm, E.: Strach ze svobody. Naše vojsko, Praha 1993. ISBN 80-206-0290-9 7) Fromm, E.: Člověk a psychoanalýza. Praha. Aurora 1997 8) Gore, Al: Země na misce vah. Argo 1994. ISBN 80-85794-21-7 9) Hassan, S.: Jak čelit psychické manipulaci zhoubných kultů. Brno, Nakladatelství Tomáše Janečka 1994. ISBN 80-85880-03-2 10) Jankowski, K.: Odvrácená tvář Ameriky. Hippie hledají zaslíbenou zemi. Praha, Orbis 1975. 11) King, A., Schneider, B.: První globální revoluce. Bradlo, Bratislava 1991. ISBN 80-7127-048-2 12) Kepel, G.: Boží pomsta. Brno, Atlantis 1996. 12) Koukolík, F., Drtilová, J.: Vzpoura deprivantů. Praha, Makropulos 1996. ISBN 80-901776-8-9 14) Küng, H.: Světový étos. Projekt. Archa 1992. ISBN 80-900249-4-7 15) Küng, H., Kuschel, K.J.: Prohlášení ke světovému étosu. Brno. CDK 1997. 16) Možný, I.: Proč tak snadno.. Praha, SLON 1991. 17) Matějček, Z., Langmeier, J. : Počátky našeho duševního života. Praha 1986. 18) Pojem krize v dnešním myšlení. FLÚ ČSAV, Praha 1992. 19) Riesman, D.: Osamělý dav. Mladá fronta, Praha 1968. 20) Todorov, T.: Dobytí Ameriky. Problém druhého. Praha, Mladá fronta 1996. ISBN 80-204-0582-8 21) Toffler, A., Tofflerová, H.: Nová civilizace. Dokořán 2001. ISBN 80-86569- 00-4. 22) Valach, M.: Svět na předělu. Všeň,Grimmus 2009. 22) Welsch, W.: Postmoderna. Pluralita jako etická a politická hodnota. Praha, KLP 1993. Další liter.: Fidelius, P.: Řeč komunistické moci. Praha. Triáda 1998. Marcuse, H.: Jednorozměrný člověk. Naše vojsko, Praha 1991. Macura, V.: Šťastný věk. Praha 1992.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/OV2MP_SET