OP3BK_DPD1 Didaktika praktického vyučování 1 - D

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jan Děcký (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět didaktika praktického vyučování je zaměřen na problematiku cílů, obsahu, didaktických zásad, metod, forem a prostředků praktického vyučování v technických předmětech na středních odborných školách se zaměřením na dopravní problematiku. Důležitá je aplikace teoretických poznatků z obecné didaktiky a psychologie na výuku praktického vyučování a odborného výcviku v technických předmětech na středních školách.
Osnova
  • Problémové okruhy: 1. Úvod do problematiky, předmět, vznik, vývoj a struktura didaktiky PV. Didaktika dopravní výchovy. 2. Návaznost na koncepci pracovní výchovy na ZŠ. 3. Teoretická východiska didaktiky PV. 4. Vzdělávací soustava odborného výcviku v dopravních oborech. 5. Soustava učebních a studijních oborů. Zákony a vyhlášky platné pro zřizování, řízení a organizaci SOU a SOŠ - jejich aplikace. 6. Kvalifikace a specifické požadavky. 7. Problematika pedagogických cílů ve výuce odborného výcviku. Vymezování výcvikových a výchovných cílů. Aplikace v oblasti dopravní výchovy. 8. Základy učení senzomotorickým dovednostem. 9. Uplatňování jednotlivých didaktických zásad, pouček a pravidel v praktickém vyučování se zaměřením na dopravu a dopravní výchovu. 10. Obsah praktického vyučování. Diferenciace učiva, základní a rozšiřující učivo. Složky učiva a jejich funkce, členění pracovního procesu a didaktické členění obsahu učiva. Výběr učiva podle obsahu pracovní činnosti v oboru. Modernizace obsahu učiva. Koordinace učiva, mezipředmětové vztahy.
Literatura
  • PECINA, Pavel. Problematika výuky dopravní výchovy na základních a středních školách. In Řehulka, Evžen. Škola a zdraví 21 Studie k výchově ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 325-328. ISBN 978-80-210-5722-7. info
  • PECINA, Pavel. Aspekty didaktiky odborných předmětů pro střední odborné školy. In XXVIII International Colloquium on the Management of Educational Process. Brno: Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, 2010, 6 s. ISBN 978-80-7231-722-6. info
  • STOJAN, Mojmír, Hana BABYRÁDOVÁ, Růžena BLAŽKOVÁ, Zdeněk FRIEDMANN, Josef JANÁS, Věra JANÍKOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Blanka KNOPOVÁ, Pavel KONUPČÍK, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Jiří MATYÁŠEK, Svatopluk NOVÁK, Vojtěch NOVÁČEK, Pavel PECINA, Irena PLUCKOVÁ, Jana SKÁCELOVÁ, Bohumíra ŠMAHELOVÁ, Kamil ŠTĚPÁNEK a Jitka ZÍTKOVÁ. Dopravní výchova v RVP pro 2. stupeň ZŠ. Část II. Využití učiva 2. stupně ZŠ pro dopravní výchovu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008, 76 s. School and Health 21. ISBN 978-80-7392-081-4. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz. problémové okruhy. U zkoušky si student vylosuje jednu otázku, kterou vypracuje písemně. Vyučující vyhodnotí vypracovanou otázku a u ústní části zadá studentovi doplňující otázku podle vlastního uvážení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014.