OP3BP_DODS Obecná didaktika - seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OP3BP_DODS/01: Út 9:45–10:30 učebna 32, K. Ouroda
OP3BP_DODS/02: Čt 16:10–16:55 učebna 59, K. Ouroda
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absoovování předmětu bude student schopen: - detailně analyzovat (i s pomocí domácí přípravy) hlavní fenomény obecné didaktiky a zorientovat se v didaktických teoriích - poznat díla hlavních osobností obecné didaktiky - vymezit pojmy vztahující se k výchově a vzdělávání, - popsat teorii cílů, - vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy, - objasnit didaktické principy, - definovat aktivní činnost žáků ve výuce, - vytvořit projekt výuky svého předmětu (zaměření), - aplikovat zvládnutý didaktický aparát ve speciálních, zejména v oborových didaktikách v dalších semestrech studia.
Osnova
  • Náplní seminářů jsou referáty studentů k vybraným tématům obecné didaktiky: 1. Základní didaktické pojmy(výchova, vzdělávání, vzdělání a druhy vzdělání, učení, vyučování, typy vyučování). 2. Fáze výuky (motivace, expotice, fixace, diagnóza, aplikace). 3. Dokumenty, vztahující se k vyučování na střední škole [Národní program rozvoje vzdělávání(Bíla kniha), Rámcové vzdělávací programy pro SOŠ, SOU, školní vzdělávací programy). 4. Výukové cíle a jejich taxonomie (požadavky na výukové cíle, taxonomie kognitivních cílů, taxonomie, afektivních cílů, taxonomie psychomotorických cílů, vymezování cílů). 5. Učební úlohy ve výuce (definice a role učevních úloh ve výuce, taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové). 6. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků ve výuce (charakteristika, stupně, typy, metody rozvoje samostatnosti a tvořivosti žáků). 7. Výukové metody (klasifikace metod výuky, metody slovní, názorné, metody praktické). 8. Aktivizující metody výuky (diskusní metody, problémová metoda, metody inscenační a situační, didaktické hry, brainstorming, didaktické hry). 9. Komplexní metody výuky (skupinová a kooperativní výuka, projektové vyučování, kritické myšlení, otevřené učení, učení v životních situacích, výuka podporovaná počítačem). 10. Materiální didaktické prostředky (klasifikace materiálních didaktických prostředků, doporučení pro práci s nimi). 11. Hodnocení a klasifikace žáků (účel hodnocení, principy hodnocení, diagnostické metody používané při hodnocení, zkoušky ústní, písemné a praktické, didaktické testy. 12. Projektování výuky (kroky při plánování výuky, příprava na vyučování).
Literatura
    doporučená literatura
  • 74. SUP,J.- ŠVEC,V. Cvičení vybraných pedagogických dovedností učitele. Brno: VUT, 1988.
  • KOLÁŘ,Z. - ŠIKULOVÁ,R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • KOLÁŔ,Z. - VALIŠOVÁ,A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5
  • PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
  • PETLÁK, Erich. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. Bratislava: Iris, 2000, 118 s. ISBN 808901805X. info
  • MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. ISBN 8021018801. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
  • RYS, Slavomír. Příprava učitele na vyučování. Vyd. 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 115 s. URL info
    neurčeno
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
  • OURODA, Stanislav, Petr KACHLÍK a Jan ŠIMŮNEK. K hodnotové orientaci žáků středních odborných škol a učilišť. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. Brno: MZLU Brno, 2001, roč. 49, č. 6, s. 211-215. ISSN 1211-8516. info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
  • SOLFRONK, Jan. Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995, 51 s. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Vyučovací metody. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 171 s. info
Výukové metody
Seminární práce studentů, domácí studium, diskuse.
Metody hodnocení
předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: - Účast na semiářích (tolerovány jsou dvě neomluvené neúčasti). - Vypracování a přednesení a obhájení seminární práce na zadané téma, doplněné vlastním názorem na danou problematiku (práci odevzdat v elektronické podobě).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013.