PdF:SPLBP_SPLS Spec.ped. dg. log.a sur. - Informace o předmětu
SPLBP_SPLS Speciálně pedagogická diagnostika logopedická a surdopedická
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPLBP_SPLS/01: St 12:30–16:00 učebna 10, I. Bytešníková, L. Vrbecká Doležalová
- Předpoklady
- Předmět je vyučován v rámci studijního programu - speciální pedagogika - komunikační techniky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Student získá základní poznatky o diagnostice narušené komunikační schopnosti, o diagnostice sluchových poruch. Student zvládne problematiku speciálně pedagogické diagnostiky v oblasti logopedie a surdopedie, metody diagnostiky jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti zejména v dětském věku, na diagnostické metody a techniky u sluchového postižení.
- Osnova
- Metody logopedické diagnostiky. Metody diagnostiky sluchového postižení. Mezioborová spolupráce. Pomůcky a přístroje, testy a metody užívané při vyšetření.
- Literatura
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
- LEJSKA, Mojmír, Zdeněk KABELKA a Radan HAVLÍK. Diagnostika a léčba těžce sluchově postižených nejmenších dětí. Otolaryng a Phoniatr /Prague/. 2002, roč. 51, č. 2, s. 100-108. info
- MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- MOJŽÍŠEK, Lubomír, Lili MONATOVÁ a Miroslav KOŘÍNEK. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 161 s. URL info
- Výukové metody
- seminář, praktická výuka, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- 1.Zpracování případové studie dítěte s narušeným vývojem řeči. 2.Zpracování případové studie dítěte se sluchovým postižením. 3.Předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí); 4.Ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SPLBP_SPLS