PdF:OP3BK_DKP Komparativní pedagogika - Informace o předmětu
OP3BK_DKP Komparativní pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 2. 3. 11:10–12:50 učebna 1, So 16. 3. 15:45–17:25 učebna 1, So 23. 3. 17:35–19:15 učebna 1, So 6. 4. 9:20–11:00 učebna 1
- Předpoklady
- Doporučené předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast - zpracování eseje na zadané téma.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program PdF, C-CV, směr Mistr odborného výcviku)
- DPS Mistr odborného výcviku (program PdF, C-CV)
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitelství odborného výcviku a praxe (program PdF, C-CV)
- Pedagogické studium pro pracovníky v dopravní výchově a státní správě pro dopravu (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu pro studenty jsou: Vymezit funkci Srovnávací pedagogiky jako výzkumné metody Definovat Srovnávací pedagogiku jako vědeckou disciplínu zabývající se srovnáváním vzdělávacích systémů nebo jejich částí ve dvou nebo více zemích Posoudit kvalitu moderní Srovnávací pedaogiky jako oblasti výzkumných aktivit zaměřených na shromažďování poznatkù o vzdělávání v různých zemích.
- Osnova
- • Úvod do předmětu Komparativní pedagogika • Metodologické otázky, návaznosti na studovaný obor • Struktura školských systémů (ISCED) • ISCED 3 a ISCED 4 • ISCED 5 a ISCED 6 • Vzdělávání dospělých a DiV • Bílé knihy a právní dokumentace • Vzdělávání a sociální stratifikace • Alternativní školy • Interkulturní faktory ve vzdělávání • Kurikulum v mezinárodním pohledu • Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě • Komparace vybraných oblastí vzdělávání • Doplňující témata
- Literatura
- povinná literatura
- VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 3. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2009, 72 s. ISBN 9788086723686. info
- doporučená literatura
- Pavol Masarik.Všeobecná a porovnávacia pedagogika: Vybrané kapitoly. Nitra: Pedagogická fakulta VŠPdg. 1994.
- W. D. Halls.Comparative education: contemporary issues and trends. UNESCO. 1999.
- Сорокова, М. Сравнительная педагогика [Текст] / М. Сорокова // Социальная педагогика. - 2005. - N 2. - С. 106-110. . - ISSN ХХХХ-ХХХХ.
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- WALTEROVÁ, Eliška. Srovnávací pedagogika : vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, 325 s. ISBN 8072902695. info
- JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2. info
- neurčeno
- New thinking in comparative education : honouring Robert Cowen. Edited by Marianne A. Larsen. Rotterdam: Sense, 2010, xii, 211. ISBN 9789460913037. info
- ADICK, Christel. Vergleichende Erziehungswissenschaft : eine Einführung. Stuttgart: W.Kohlhammer, 2008, 242 s. ISBN 9783170188587. info
- WATERKAMP, Dietmar. Vergleichende Erziehungswissenschaft : ein Lehrbuch. Münster: Waxmann, 2006, 255 s. ISBN 3830916299. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- CZAKO, Matej a Martin NOVACKÝ. Porovnávacia psychológia. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985. info
- Výukové metody
- Konzultace Diskuse Domácí samostudium
- Metody hodnocení
- průběžné testy esej v rozsahu 2 - 3 stránek formátu A4 (prokázat pochopení podstaty, možností a smyslu komparativní pedagogiky pro učitele praktického vyučování). témata prací budou upřesněna na 1. konzultaci. závěrečný test nebo esej
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/OP3BK_DKP