OP3BK_DKP Komparativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 2. 3. 11:10–12:50 učebna 1, So 16. 3. 15:45–17:25 učebna 1, So 23. 3. 17:35–19:15 učebna 1, So 6. 4. 9:20–11:00 učebna 1
Předpoklady
Doporučené předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast - zpracování eseje na zadané téma.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu pro studenty jsou: Vymezit funkci Srovnávací pedagogiky jako výzkumné metody Definovat Srovnávací pedagogiku jako vědeckou disciplínu zabývající se srovnáváním vzdělávacích systémů nebo jejich částí ve dvou nebo více zemích Posoudit kvalitu moderní Srovnávací pedaogiky jako oblasti výzkumných aktivit zaměřených na shromažďování poznatkù o vzdělávání v různých zemích.
Osnova
  • • Úvod do předmětu Komparativní pedagogika • Metodologické otázky, návaznosti na studovaný obor • Struktura školských systémů (ISCED) • ISCED 3 a ISCED 4 • ISCED 5 a ISCED 6 • Vzdělávání dospělých a DiV • Bílé knihy a právní dokumentace • Vzdělávání a sociální stratifikace • Alternativní školy • Interkulturní faktory ve vzdělávání • Kurikulum v mezinárodním pohledu • Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě • Komparace vybraných oblastí vzdělávání • Doplňující témata
Literatura
    povinná literatura
  • VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 3. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2009, 72 s. ISBN 9788086723686. info
    doporučená literatura
  • Pavol Masarik.Všeobecná a porovnávacia pedagogika: Vybrané kapitoly. Nitra: Pedagogická fakulta VŠPdg. 1994.
  • W. D. Halls.Comparative education: contemporary issues and trends. UNESCO. 1999.
  • Сорокова, М. Сравнительная педагогика [Текст] / М. Сорокова // Социальная педагогика. - 2005. - N 2. - С. 106-110. . - ISSN ХХХХ-ХХХХ.
  • PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Srovnávací pedagogika : vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, 325 s. ISBN 8072902695. info
  • JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2. info
    neurčeno
  • New thinking in comparative education : honouring Robert Cowen. Edited by Marianne A. Larsen. Rotterdam: Sense, 2010, xii, 211. ISBN 9789460913037. info
  • ADICK, Christel. Vergleichende Erziehungswissenschaft : eine Einführung. Stuttgart: W.Kohlhammer, 2008, 242 s. ISBN 9783170188587. info
  • WATERKAMP, Dietmar. Vergleichende Erziehungswissenschaft : ein Lehrbuch. Münster: Waxmann, 2006, 255 s. ISBN 3830916299. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • CZAKO, Matej a Martin NOVACKÝ. Porovnávacia psychológia. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985. info
Výukové metody
Konzultace Diskuse Domácí samostudium
Metody hodnocení
průběžné testy esej v rozsahu 2 - 3 stránek formátu A4 (prokázat pochopení podstaty, možností a smyslu komparativní pedagogiky pro učitele praktického vyučování). témata prací budou upřesněna na 1. konzultaci. závěrečný test nebo esej
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.