PdF:SP4BP_SPSO Specializace: Somatopedie - Informace o předmětu
SP4BP_SPSO Specializace: P, So Somatopedie
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4BP_SPSO/01: Čt 13:55–17:25 učebna 52, L. Matoušková
- Předpoklady
- Absolvování základů předmětu Somatopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením, možnosti jejich vzdělávání, podpory a stimulace. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.
- Osnova
- 1. Vývoj přístupů společnosti k osobám s tělesným a zdravotním postižením
- 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru
- 3. Klasifikace pohybových vad
- 4. Centrální obrny při zasažení mozku
- 5. Centrální obrny při zasažení míchy
- 6. Centrální obrny při degenerativním onemocnění mozku a míchy
- 7. Mozková obrna, etiologie, formy, vliv na psychický vývoj
- 8. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, terapie, prognóza)
- 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, poškození dominance motoriky ruky, asymetrie hemisfér a řeč, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza)
- 10. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza)
- 11. Mozková obrna jako těžké postižení a přidružená postižení
- 12. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou
- 13. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů
- 14. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba
- 15. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba
- 16. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy)
- 17. Charakteristika chronických onemocnění (alergie, astma), specifika práce
- 18. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů
- 19. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání
- 20. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižených (předškolní, základní, střední - legislativa)
- 21. Integrace žáků s tělesným postižením do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)
- 22. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, IPPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností)
- 23. Raná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa)
- 24. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání. Posuzování školní zralosti u dětí s hybným postižením
- 25. Lateralita – diagnostika, zřetel k jedincům s tělesným postižením, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz
- 26. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace)
- 27. Organizace a význam škol při nemocnici (cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, herní terapie)
- 28. Význam, úkoly a organizace škol v ozdravovnách a dětských léčebnách (rozsah vzdělávání, hodnocení, klasifikace žáků ve školách, specifika práce)
- 29. Předprofesní příprava žáků s tělesným postižením (hlediska přiměřenosti při výběru školy, možnosti poradenství)
- 30. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (možnosti vzdělávání v rámci středního školství)
- 31. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením
- 32. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení
- 33. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory)
- 34. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
- 35. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
- 36. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
- 37. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u jedinců s tělesným postižením. Užití počítačů u osob s tělesným postižením
- 38. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie)
- 39. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy
- 40. Léčebná rehabilitace u osob s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
- Literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009, 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, exkurze
- Metody hodnocení
- účast na semináři i na exkurzích, seminární práce do určitého termínu, písemný test (36 otázek), ústní zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : 2006, MU. ISBN 80-210-3971-X. FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : KAROLINUM 1995. ISBN 80-7184-030-0. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP ČR, 1998. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VAĎUROVÁ, H. Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno : MSD, 2006. ISBN80-86633-60-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VÍTEK, J. Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-154-6. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/SP4BP_SPSO