SP4MK_SPVL Speciální pedagogika předškolního a školního věku (se zaměřením na logopedii a surdopedii)

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. BcA. Radka Kulichová, DiS. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 8. 3. 7:30–14:40 učebna 5
Předpoklady
absolvování specializace SP4MK_S4a2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student ovládat problematiku: systém poradenství, výchovný poradce, speciálně pedagogická centra, pedagogicko psychologické poradny, personální obsazení, standardy činnosti, střediska výchovné péče, institut pedagogicko psychologického poradenství, poradenství pro rodiče a postižené dětí v raném věku, raná intervence, střediska rané intervence, poradenství ve zdravotnictví, logopedické ambulance, legislativní opatření zabývající se poradenstvím.
Osnova
  • Systém poradenství: výchovný poradce, speciálně pedagogická centra, pedagogicko psychologické poradny, střediska výchovné péče, institut pedagogicko-psychologického poradenství. Personální obsazení, standardy činnosti. Poradenství pro rodiče a postižené dětí v raném věku, raná intervence, střediska rané intervence. Poradenství ve zdravotnictví, logopedické ambulance. Legislativní opatření zabývající se poradenstvím.
Literatura
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • Raná péče : analýza situace v Evropě : klíčové aspekty a dopručení : souhrnná zpráva. Edited by Victoria Soriano. [Brusel]: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2005, 53 s. ISBN 8791500583. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Raná intervence z logopedického hlediska. Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze - PdF, 2002, roč. 12, č. 2, s. 98-101. ISSN 1211-2720. info
  • Raná péče u dětí se zdravotním postižením : kapitoly 9, 10, 11, 12, 13. Edited by Anna Berná, Translated by Rudolf Volejník. [Praha]: Středisko rané péče, 1997, 117 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Raná péče o děti s komunikačními poruchami. In Sborník ze 2. setkání. Ivančice: Asociace pedagogů sluchově postižených, 1999, s. 6-14. info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
  • KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
  • HRICOVÁ, Lenka. Dětské audiologické poradenství a raná intervence u sluchově postižených dětí v Německu, Heidelberg, Badensko-Württembersko. Speciální pedagogika. Praha, 2009, roč. 19, č. 4, s. 291-304. ISSN 1211-2720. info
  • HRICOVÁ, Lenka. Dětské audiologické poradenství a raná intervence u sluchově postižených dětí v Německu (Heidelberg, Baden-Württemberg) a v České republice. Komenský. Brno: PdF MU, 2009, roč. 133, č. 3, s. 2-9. ISSN 0323-0449. info
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství : příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 9788024726663. URL info
  • BARTOŃOVÁ, Miroslava a Jarmila PIPEKOVÁ. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do služeb v ČR - projekt EQUAL. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do systému služeb v České republice. Brno. Brno: MSD, 2005, s. 56-60, 4 s. MSD. ISBN 80-86633-31-4. info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Evropské trendy v edukaci žáků se speciálními potřebami v poradenství. In Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2004, s. 9-17. Pedagogická literatura. ISBN 80-86856-01-1. info
Výukové metody
konzultace, diskuse ve třídě, domáci příprava
Metody hodnocení
kolokvium, písemný test (30 otázek, k udělení kolokvia je vyžadováno nejméně 25 správných odpovědí)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří úspěšně absolvovali předměty SP4MK_S4a1; SP4MK_S4a2; SP4MK_S4d1; SP4MK_S4d2.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.