SP7MK_NEPS Neuropsychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Mgr. BcA. Radka Kulichová, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 3. 7:30–14:40 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Neuropsychologie je psychologická disciplína, která studuje vztah mozku a chování a integruje do psychologie poznatky z neurologie, neurofyziologie, a to z oblasti diagnostiky i terapie. Studium vyžaduje zopakování základních informací z neurofyziologie a neuroanatomie a současně přehled některých základních koncepcí „bytí a vědomí“ z dějin filozofie. Neuropsychologie umožňuje hlubší a speciálnější pochopení všech základních psychologických kategorií od vědomí, přes poznávací procesy, emoce a motivaci až k některým problémům psychologie osobnosti. Neuropsychologie umožňuje poznání takových psychologických problémů jako je lateralita, specifické vývojové poruchy učení, sy. ADHD/ADD nebo některé poruchy řeči (např. afázie). Znalost neuropsychologie je základem při rehabilitaci v rámci speciální pedagogiky a poradenské i klinické psychologie.
Osnova
  • l. Předmět neuropsychologie. Vztah neuropsychologie a psychofyziologie. Neuropsychologie a neurologie. Vývoj neuropsychologie. 2. Filozofické a psychologické základy neuropsychologie. Problém lokalizace funkcí. Psychofyziologický problém. 3. Stavba a činnost nervového systému I. Neuron - stavba, funkce. Typy neuronů. Koncepce synapsí. 4. Stavba a činnost nervového systému II. Centrální nervový systém. Mícha. Mozkový kmen. Mozeček. Mezimozek. Velký mozek. 5. Funkční systémy velkého mozku. Levý a pravý mozek. Senzorické systémy. Základy elektrofyziologie NS. Elektroencefalografie. Evokované potenciály. 6. Problematika vědomí a bdění. Spánek, jeho průběh a poruchy. Neuropsychologie pozornosti. 7. Neuropsychologie a psychofyziologie emocí. Neuropsychologická problematika paměti. Lurijovo pojetí neuropsychologie paměti. 8. Neuropsychologie řeči. Neuropsycholingvistika. Porucha řeči. Afázie - pojem, klasifikace. 9. Vývojová dysfázie. Neuropsychologické pojetí vývojových poruch učení. 10. Neuropsychologické vyšetření. Lurijovo neurops. vyšetření - schéma Christensenové. Příklady dalších vyšetřovacích metod: minnesotský test, bostonský test, Halstead-Reitanova testová baterie a d. 11. Neuropsychologická rehabilitace. Rehabilitace jednotlivých psychických funkcí, zejména řeči. 12., 13., 14. Návštěva neuropsychologického pracoviště, event. logopedie se zaměřením na rehabilitaci afázií. 15. Perspektivy a možnosti neuropsychologie. Místo neuropsychologie ve speciální pedagogice. Test ze základů neuropsychologie.
Literatura
  • KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. Illustrated by Vladimír Renčín. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2005, 263 s. ISBN 8072623141. info
  • Neuropsychologie. Edited by Petr Kulišťák. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 327 s., xi. ISBN 80-7178-554-7. info
  • LANGMEIER, Miloš, Dana KREJČÍŘOVÁ a Josef LANGMEIER. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha: H & H, 2002, 132 s. ISBN 8073190168. info
  • BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 2. vyd. Praha: Portál, 2000, 111 s. ISBN 80-7178-484-2. info
  • LANGMEIER, Josef, Miloš LANGMEIER a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 1. vyd. V Praze: H & H, 1998, 132 s. ISBN 8086180034. info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
Písemný test, 70 % úspěšnost
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.