SZ9MP_MDS Metodologie - přípravný kurz pro uchazeče o doktorské studium

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pouze pro studenty posledního ročníku magisterského studia
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vést studenty připravující se pro doktorské studium pedagogiky a dalších disciplín na PdF MU při návrhu doktorského (obvykle disertačního) projektu a zopakovat v rámci této přípravy metodologii z bakalářského a magisterského studia.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
Utvořit si představu o výzkumné práci v rámci doktorského studia na PdF MU; porozumět základním principům pedagogické empirické metodologie; zvolit si a rozpracovat téma budoucí disertační práce; navrhnout vlastní projekt disertačního výzkumu, který je možné použít při přijímacím řízení do doktorského studia na PdF MU; zdůvodnit a prezentovat jasně a strukturovaně výzkumný problém.
Absolvování kurzu nepředstavuje podmínku pro přijetí do doktorského studia, ani přijetí ke studiu nezaručuje.
Osnova
  • Jak psát projekt doktorské práce. Výzkumný projekt, jeho náležitosti. Informační příprava.
  • Pedagogický výzkum. Co je to pedagogický výzkum, co nejčastěji zkoumá a co může přinést, kdo se jím zabývá, komu je určen. Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů.
  • Informační příprava výzkumu. Typy textů. Rešerše, databáze, deskriptory. Bibliografické citace.
  • Stanovení výzkumného problému a výzkumné otázky a jejich zdůvodnění.
  • Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní,kvantitativní, smíšený výzkum.Proměnné, hypotézy, výzkumný soubor.
  • Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Metody (pozorování, interview, dotazník, test, pokus, analýza textu). Reliabilita, validita a objektivita pedagogického výzkumu.
  • Kvalitativní výzkum. Fáze, metody (pozorování, interview). Validita a reabilita.
  • Smíšený výzkum. Druhy, výběr vzorku, problémy.
  • Závěrečná revize projektu výzkumu.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
Výukové metody
Informativní část, konzultace, skupinová diskuse, prezentace. Část výuky probíhá v přímé skupinové formě, hlavní část jako individuální příprava.
Metody hodnocení
POŽADAVKY K UKONČENÍ:
Odevzdání projektu doktorské disertační práce.
Znalost uvedených okruhů z metodologie.
Informace učitele
Výuka probíhá na Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU, Poříčí 31, 1. patro. Pokud výuka není uvedena v rozvrhu, doba konání bude studentům oznámena hromadným mailem nejpozději v prvním vyučovacím týdnu daného semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.