CJ2RC_LDLV Didaktika literární výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/10/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si v předmětu osvojuje základní teorii předmětu a způsoby její praktické aplikace. Po absolvování předmětu je zejména schopen uplatňovat tradiční i moderní, aktivizující a kreativní metody a formy výuky literatury na základní škole, modifikovat je v souladu s konkrétním obsahem, podmínkami výuky i novými trendy.
Osnova
  • 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína. Základní činitelé vyučování literatuře, literární komunikace. 2. Pojetí literární výchovy v RVP ZV, terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru, klíčové kompetence, průřezová témata a literární výchova. 3. Modely literární výchovy, metodické systémy vyučování literatuře. 4. Metodologie výuky literatury na 2. stupni základní školy. 5. Problémové situace a úlohy v literární výchově. Interpretace literárního textu, didaktické aspekty interpretace, metody didaktické interpretace, interpretace a kritické myšlení. 6. Uplatnění aktivizujících metod ve výuce literatury, motivační metody, didaktické hry, tvořivost. Metody tvořivé dramatiky a jejich uplatnění v literární výchově. 7. Organizační formy výuky. Hodnocení zkoušení a klasifikace v literární výchově jako složce předmětu ČJL. 8. Literárně didaktický výzkum. 9. Čítanky pro 2. stupeň ZŠ - koncepce, obsah, didaktická vybavenost, řídící aparát, metodické příručky. Koncipování vlastních učebních materiálů. 10. Žák jako příjemce kultury (žák jako čtenář a divák). Práce s informacemi a informačními zdroji.
Literatura
  • Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava, 1984.
  • Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
  • Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. díl. Plzeň: Vydavatelství ZU, 1995.
  • LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
  • Čítanky a didaktické texty pro 2. stupeň ZŠ - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Fragment, Fraus, Prodos, SPN.
  • NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: PdF UK, 2004.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. 1. vyd. Praha: Academia, 1984, 238 s. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
  • CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
Výukové metody
Typ výuky: cvičení. Metody: teoretická příprava, diskuse, praktické aktivity, zhodnocení výstupů.
Metody hodnocení
Ukončení: kolokvium Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování písemné práce - metodicky propracované tematické tříhodinové výukové lekce literární výchovy, v níž budou v adekvátním rozsahu zastoupeny všechny složky obsahu předmětu a pestré formy práce, zejména aktivizují výukové metody a formy organizace činností. 2. Účast v diskusi nad písemnými pracemi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.