PdF:OP3BK_POD Obecná didaktika - Informace o předmětu
OP3BK_POD Obecná didaktika
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program PdF, C-CV, směr Mistr odborného výcviku)
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitelství odborného výcviku a praxe (program PdF, C-CV)
- Pedagogické studium pro pracovníky v dopravní výchově a státní správě pro dopravu (program PdF, C-CV)
- Studium pro pracovníky v dopravní výchově a státní správě pro dopravu (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen: - definovat obecnou didaktiku - vymezit funkci obecné didaktiky pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe - vymezit pojmy vztahující se ke vzdělávání - popsat teorii cílů - vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy - objasnit didaktické principy - posoudit úroveň odborného vědeckého jazyka, který využívá hlavních didaktických pojmů.
- Osnova
- 1. Úvod do studia předmětu Obecná didaktika, návaznosti na obor 2. Metodologické otázky, významné osobnosti v didaktice 3. Přehled didaktických teorií a koncepcí 4. Základní pedagogické dokumenty a právní aspekty výuky 5. Cíle výuky 6. Obsah výuky, tacitní znalosti 7. Vyučovací metody 8. Formy výuky 9. Didaktické zásady 10. Mravní aspekty edukace 11. Příprava učitele a vedení výuky 12. Hodnocení ve výuce 13. Sebereflexe učitele 14. Doplňující témata
- Literatura
- povinná literatura
- SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika: Praha: ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
- doporučená literatura
- KOLÁŘ, Zdeněk a Karel RÝDL. Úloha obecné didaktiky v přípravě učitelů na vysoké škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1988. 210 s.
- ŠVEC, Vlastimil. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2012, roč. 22/2012, č. 3, s. 387-403. ISSN 1211-4669. info
- PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- neurčeno
- John K. Gilbert. Science Education: Science, education, and the formal curriculum. 2006.
- Joan D'Amico, Kate Gallaway. Differentiated Instruction for the Middle School Science Teacher. 2010.
- ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
- ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
- ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
- FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět bude ukončený zkouškou, která proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi.
- Informace učitele
- Pokyny k seminární práci: Obsah: Práce na téma zadané vyučujícím. V úvodu popište stručně obor, v němž působíte (nebo který jste vystudovali na střední odborné škole) a dále podrobněji analyzujte zadané téma s ohledem na jeho využití ve výuce v rámci Vašeho oboru. V závěru práce uveďte vlastní názor na danou problematiku. Rozsah: 4 – 5 stránek formátu A4. Zdroje: Nejméně 3 publikace (monografie, pedagogický časopis, a další dle vlastní volby) a konzultace s jiným pedagogickým odborníkem. Termín: Pro kombinované studium je doporučeno odevzdat seminární práci nejpozději 1 týden před poslední (hromadnou) konzultací v semestru.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/OP3BK_POD