AJB_STOR Využití příběhů pro mladší žáky

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Sylvie Doláková (cvičící)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJB_STOR/01: So 7. 3. 8:00–13:00 učebna 6, So 16. 5. 8:00–13:00 učebna 6, S. Doláková, S. Hanušová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The workshop is specified for students who intend to teach children in primary schools. The magical power of the formula „Once upon a time...“ attracts the children’s attention again and again. A simple clear plot, frequent logical repetition, the pleasant and regular rhythm of the language, usually happy and satisfying ending – this is what makes stories so valued in the eyes of children. How to exploit this treasure, how to think about the work with stories, to plan activities connected to stories, to combine activities accross the curiculum – this is the aim of the course.
Osnova
  • Structure: Introduction: stories and the purpose of telling or reading them to children storytime and learning strategies stories and cross-curricular activities presentations of storytelling examples Preparation: what to do before we start how to choose a story how to remember the story reading or telling? The art of storytelling : making a plan the power of human voice - voice techniques, gestures, miming class organization Additional activities: what can we do before, during and after the story Materials: props, pictures, puppets, toys, real things how to choose, use, make and handle them
Literatura
  • WATTS, Eleanor. Storytelling. Oxford: Oxford University Press, 2006, 88 stran. ISBN 0194419762. info
  • ELLIS, Gail a Jean BREWSTER. Tell it again! : the new storytelling handbook for primary teachers. Harlow: Penguin English, 2002, iv, 188. ISBN 0582447747. info
  • WRIGHT, Andrew. Storytelling with children. Oxford: Oxford University Press, 1995, 206 s. ISBN 0194372022. info
Výukové metody
workshop, e-learning, příprava vyučovacích jednotek
Metody hodnocení
final project, lesson plans
Acceptable project: gives evidence of effort, careful consideration of a number of aspects, and creativity. It clearly shows the author is familiar with different teaching resources and materials. • Unacceptable project: is hurried, careless, formal, materials are just piled. Plagiarised.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.storyarts.org/ http://www.eldrbarry.net/roos/eest.htm
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Didaktický seminář. Předmět bude realizován pokud se přihlásí alespoň 10 studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017.