PdF:CJ2MP_JJRo Jazykový rozbor - Informace o předmětu
CJ2MP_JJRo Jazykový rozbor
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2MP_JJRo/01: Čt 16:40–18:20 učebna 11, K. Klímová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět se vypisuje pouze tehdy, zaregistruje-li se do něj nejméně 10 studentů. - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět předpokládá teoretické znalosti a praktické dovednosti získané studiem dílčích jazykovědných disciplín synchronních i diachronních (historická mluvnice českého jazyka, vývoj spisovné češtiny).
- Studenti na základě dosavadních znalostí prokazují schopnost analyzovat text jako celek i jevy jednotlivých jazykových rovin (jevy hláskové a pravopisné, jevy morfologické, slovotvorné, lexikální, syntaktické).
- Studenti jsou schopni jevy současného českého jazyka vysvětlit se zřetelem k jejich zakotvení v textu a komunikační situaci a některé jako důsledek změn v průběhu vývoje jazyka.
- Studenti by v závěru kurzu měli být schopni ukázat na konkrétním textu současné tendence ve vývoji jednotlivých jazykových rovin. - Osnova
- 1. Věta a text. Příslušnost textu ke stylové oblasti.
- 2. Hláskové jevy v konkrétních textech. Jejich charakteristika z hlediska dichotomie spisovnost / nespisovnost a charakteristika stylová.
- 3. Morfologické jevy v textu. Stylová charakteristika konkrétních morfologických prostředků. Současný stav jako výsledek vývojových jazykových změn. Tendence v současné morfologii.
- 4. Jevy slovotvorné a lexikální. Konkrétní projevy vývojových tendencí v současné slovní zásobě a v tvoření slov. Přejatá slova v textu a jejich slovotvorná charakteristika.
- 5. Syntaktická stavba výpovědí v textu. Nejčastější nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí. Odchylky od pravidelného syntaktického členění.
- 6. Syntaktický rozbor, analýza věty jednoduché a souvětí.
- 7. Aktuální členění výpovědi a stavba textu.
- Literatura
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Výukové metody
- Ve výuce jsou uplatňovány především metody založené na myšlenkových operacíxh, a to analýze a syntéze. Metody procvičování a upevňování učiva, problémová metoda, metody samostatné a skupinové práce.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Požadavkem k zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnovách a studijní literatuře, které bude prověřeno písemkou v zápočtovém týdnu.
Písemka obsahuje 30 krátkých úkolů, pro úspěšné zvládnutí je třeba 80 % z nich úspěšně vyřešit. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/CJ2MP_JJRo